میل موج گیر

خودرو ها به وسیله عملکرد منظم و هماهنگ بخش های گوناگونی حرکت می کنند و حایز اهمیت است بدانید که سیستم تعلیق و فنر بندی یکی از مهمترین انواع این بخش ها می باشد. این سیستم ها نیز خود از ریز بخش های مختلفی درست شده اند که ما در این بخش می خواهیم توضیحات بیشتری راجع به میل موج گیر ارایه دهیم چراکه میل تعادل ها از مهمترین شاخصه های هر خودرویی محسوب می شوند زیرا نقش فوق العاده مهمی در تعادل و هدایت منحصر به فرد اتومبیل خواهد شد.

میل موج گیر چیست؟

میل موج گیر یا به عبارتی دیگر میل تعادل در بیشتر مواقع جهت افزلیش تعادل خودرو و پیش گیری از چپ شدن ناگهانی در اتومبیل ها به کار برده می شود. میل موج گیر که اغلب از جنس فولاد درس می شود در دو سر خود دارای دو بوش جداگانه بوده و اکثرا بین محور میان دو چرخ قرار می گیرد و به عبارتی چرخ های آن محور را به هم دیگر مرتبط می سازد و نکته قابل توجه دیگری که باید بدانید این است که این قطعه به دو طرف شاسی ماشین به وسیله دو اتصال محوری نیز متصل می باشد.

عملکرد میل تعادل

همانطور که توضیح دادیم دریافتید که میل موج گیر یکی از مهمترین قطعات خودرو محسوب می شود چرا که از نقش فوق العاده مهمی برخوردار می باشد و حایز اهمیت است بدانید که وظیفه اصلی این قطعه این است که وارد آمدن آسیب به اتاق خودرو را به هنگام دور زدن، پیچیدن و یا عبور از سطح ناهوار به حداقل میزان خود برساند.

میل تعادل را می توان به عنوان یک فنر موج گیر نیز در نظر گرفت. این مییله اغلب میان دو طبق سطح پایینی خودرو نصب می شود. به هنگام عبور خودرو از پیچ های جاده ای اتاق خودرو به سمت بیرون تمایل پیدا می کند و در نتیجه این متمایل شدن طبق های سطح پایین باید در جهت مخالف عمل کنند که در این حالت نیز باعث پیچانیده شدن میل موجگیر خواهند شد و هماهنگ با یکدیگر اثر پیچ بر اتاق را به حداقل مقدار خود می رسانند.

میل تعادل در مقابل پیچش استقامت دارند و حایز اهمیت است بدانید که این استقامت باعث سبب محکم شدن سیستم تعلیق در زمان چرخش اتومبیل خواهد شد، در نتیجه اتاق خودرو کمتر کج می شود.

وقتی یکی از چرخ های ماشین با یک دست انداز مواجه می شود در حالی که چرخ های دیگر هنوز با آن برخورد نکرده اند نیز میل موج گیر ایفای نقش می کند این در حالی است که وجود این قطعه به هنگام حرکت اتومبیل از جاده های صاف و هموار کاملا بی تاثیر می باشد. میل های موجگیر جلو و عقب خودرو ها همانند همدیگر کار می کنند و بسته به موقعیت هر کدام از آن ها نقش مهمی را ایفا خواهند کرد.

حتما مطالعه فرمایید: فلایویل و هر آنچه باید راجع به فلایویل بدانید!

اجزای میل موج گیر

میل های موج گیر اغلب دارای دو بازوی اهرمی می باشند که وظیفه به چرخش در آوردن میل پیچشی را بر عهده دارند که در هر دو تکان چرخ ها، اهرم ها در یک سمت به حرکت در آمده و میل موجگیر تاثیر ختصی نخواهد داشت.

رانندگان برای استفاده از ماشین و رانندگی مناسب به فنر های محکمی نیاز دارند تا به هنگام عبور از پیچ و خم های جاده با مشکل روبرو نشوند. این کار متصل شدن محکم لاستیک چرخ ها را به سطح جاده ممکن می سازد و کار میل موج گیر نیز همانطور که از اسمش پیداست محدود کردن چرخش چرخ های خودرو می باشد.

سفتی بیش از حد فنر ها باعث اثر گذاری بر نیروی حفظ کنده تایر ها به هنگام ترمز کردن و یا شتاب گیری خواهد شد و ارتباط این بخث با میل موج گیر این است که با وجود این که این میله ها سفتی فنر ها را به هنگام عبور از جاده های ناهموار افزایش می دهند اما به هنگام ترمز کردن کاملا بی اثر خواهند شد.

معایب استفاده از میل تعادل های خیلی سفت

همانطور که در بخش قبل نیز توضیح دادیم باید بدانید که سفت بودن فنر ها یکی از مهمترین عوامل بهبود عملکرد این قطعه و میل موج گیر می باشد اما نکته قابل توجه اینجاست که سفت بودن بیش از اندازه آن ها نیز نه تنها باعث افزایش عملکرد نخواهد شد بلکه خودرو را با اختلالات گوناگونی  نیز مواجه می کند. میل تعادل، دو سمت فنرهای راست و چپ را به هم وصل خواهد کرد، و مهم است بدانید که این کار سبب کاهش استقلال عمکرد فنر های راست و چپ می شود.

سیستم تعلیق لاستیک ها را با سطح جاده متصل می کند و تماس آن ها با یکدیگر را به بهترین نحو ممکن حفظ خواهد کرد و همچنین سیستم تعلیق مستقل هم به اجازه هماهنگی هر کدام از چرخ ها را با وضعیت جاده خواهد داد.

در برخی مواقع ممکن است شرایط اینگونه ایجاب کند که تایر سمت راست یه سمت بالا رفته و همچنین تایر سمت چپ پایین بیاید. در این صورت اگر این دو تایر به یکدیگر اتصال داشته باشند، در همچین مواقعی یکی از آنها نخواهد توانست که بیشترین تماس ممکن را با زمین برقرار کند. به همین علت، اگر میل موج گیر هم بیش از حد محکم باشد، ممکن است در پیچ های بسیار شدید، یکی از تایرهای خودرو به طور کامل از زمین فاصله بگیرد.

زیرا میل موج گیر، چرخ سمت بیرونی را به پایین هل داده تا اتصال آن با سطح جاده محفوظ بماند و از طرفی دیگر تایر سمت داخلی را هم به بالا هل خواهد داد تا از ایجاد فشار بر روی فنر آن بخش کاسته شود. اما اگر میل تعادل بیش از حد محکم باشد این نیرو را به سمت بالا که به تایر داخلی وارد می آید، از نیروی فنر بیشتر شده و سبب خواهد شد که تایر کاملا از سطح جاده فاصله بگیرد.

علایم خرابی میل موج گیر

علایم خرابی میل موج گیر

علایم خرابی میل موج گیر

میل موج گیر یا همان میل تعادل یک میله چرخان بوده که توزیع جرمی آن نامتقارن می باشد و در دو طرف آن سیبک قرار گرفته است که به دلیل شکل ساختمانی خاصی که دارد دارای نیروی گریز از مرکز بوده و ارتعاشات ناخواسته ی جاده ای را که مداوم به خودرو وارد می شوند به حداقل مقدار ممکن می رساند بنابراین وجود آن و عملکرد مناسب این قطعه از اهمیت فوق العاده بالایی برخوردار می باشد.

میل موج گیر قدرت دورانی خود را از طریق چرخ دنده هایی تامین می کند که به چرخ دنده سر میل لنگ متصل می باشد و این در حالی است که اگر به تایمینگ چرخ دنده های سر میل تعادل و یا ساییده شدن دنده ها توجه لازم را نداشته باشیم وارد آمدن ارتعاشات جاده ای به اتاق خودرو نتنها کمتر نشده بلکه بیشتر نیز خواهد شد.

میل تعادل سیستم تعلیق راست و چپ خودرو را به هم وصل کرده و ارتعاشات کم و کوچک را دریافت می کند. و سپس این ارتعاش ها را در بین هر دو بخش به طور مساوی تقسیم می کند تا این که خودرو بتواند نرم تر و راحت تر حرکت کند. این قطعه به همراه یک عدد لاستیک چاک دار در بخش پایین، بین دو طبق و معمولا در یک سطح قرار می گیرد. به صورت کلی میل تعادل نقش کنترل کردن تکانه های خودرو در هنگام عبور از پیچ و خم های جاده ای را برعهده دارد و درست عملکردن آن ها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می باشد.

حتما مطالعه فرمایید: هر آنچه که باید در مورد ایموبلایزر بدانید

نشانه های خرابی

ما در این بخش می خواهیم شما را با چند مورد از مهمترین علایم خرابی این قطعات آشنا کنیم پس اگر شما نیز یکی از افرادی هستید که به سلامت خودرو و قطعات خودرویی خود اهمیت می دهید ما را در ادامه این بخش دنبال نمایید.

هنگامی که میل موج گیر یا میل تعادل دچار اختلال شود، خودرو دچار ناسازگاری های مختلفی خواهد شد و به اصطلاح خودرو دچار گیجی خواهد شد و به صدا می افتد. با توجه به این نکته که میل موج گیر از جمله قطعه های جلوبندی اتومبیل می باشد، کیفیت پایین و عملکرد نا بجای آن احتمال دارد بقیه قطعات جلوبندی را نیز دچار آسیب و اختلال کند. همچنین انتخاب کردن قطعه مرغوب و گارانتی دار سبب افزایش امنیت سرنشینان اتومبیل خواهد شد.

میل موج گیر به شدت تحت فشار زیاد و بار سنگین می باشد و به همین دلیل هر چه بیشتر با مناطق ناهموار و موانع جاده ای برخورد کند زود تر از حالت معمول دچار استهلاک شده و از بین می رود که در این حالت نیز علایم خرابی به مرور ظاهر خواهد شد. به سر و صدا در آمدن بوش ها ماشین یکی از شایع ترین نشانه های خراب شدن میل تعادل است چرا که همانطور که در بخش های قبلی نیز توضیح دادیم در دو سر این قطعه دو عدد بوش وجود دارند که در صورت ایجاد اختلال به سر و صدا در خواهند آمد.

همچنین گردگیر هایی که در دو طرف  این میله استفاده می شوند نیز احتمال دارد پس از چند مدت پاره شوند. همچنین ممکن است بر اثر استفاده بیش از حد از این میل، سیبکهای آن نیز لق و یا شل شوند. پس توجه داشته باشید که هر گاه به هنگام چرخاندن فرمان خودرو در حال حرکت با صدایی تق تق مانند و یا یک حالت ضربه ای مواجه شدید بلافاصله به احتمال خراب شدن میل موج گیر شک کنید.

خرید آنلاین میل موج گیر

همانطور که می دانید بازار توسط عرضه و تقاضا اداره می شود به گونه ای که هر چه درخواست های مردم برای خرید هر محصولی بیشتر شود باید عرضه آن نیز افزایش پیدا کند تا بتوان نیاز های مردم به بهترین نحو ممکن برآورده ساخت و به همین دلیل نیز امروزه فروشندگان متعددی در سراسر کشور پدید آمده اند که این قطعات را با کیفیت ها و قیمت های گوناگونی در دسترس مردم قرار داده و به فروش می رسانند.

مراکز خرید امروزی به دو شیوه مختلف در حال ارایه خدمات به مشتریان هستند یکی اتین که همانند قبل خریداران محترم می توانند به صورت حضوری مراجعه کرده و محصول مورد نظر را پس از مشاهده و تایید، خریداری نمایند و شیوه دیگر این است که مشترین از طریق فروشگاه های آنلاین حاضر در وب سایت ها مراجعه کرده و کیفیت و قیمت انواع محصولات این فروشگاه ها را با هم دیگر مقایسه کرده و محصول مورد نظر را با بالاترین کیفیت و کمترین هزینه خریداری نمایند.

فروشگاه ماشین پلاس

فروشگاه آنلاین ماشین پلاس بزرگترین و معتبر ترین فروشگاه قطعات یدکی اینترنتی خرید قطعات خودرو در سراسر کشور می باشد که این قطعات را با بهترین کیفیت و مناسب ترین قیمت برای هر خودرویی ارایه می کنند به گونه ای که خریداران می توانند با مراجعه به این فروشگاه به صورت آنلاین و غیر حضوری محصولات این مجموعه را مشاهده کرده و علاوه بر خرید محصول مورد نظر با انواع دیگری از این قطعات نیز آشنایی پیدا کنند و در صورت لزوم آن را خریداری کنند.

امروزه افراد زیادی وجود دارند که فروشگاه هایی نامعتبر را در سایت های اینترنتی تعبیه کرده و محصولاتی نا مرغوب را با قیمت هایی گزاف در دسترس مردم قرار می دهند بنابراین همواره توجه داشته باشید محصولات مورد نیاز خود را از فروشگاه های معتبری همچون ماشین پلاس خریداری نمایید اعتبار این سایت به حدی بالا بوده و فروشندگان آن نیز به حدی از محصولات خود مطمن هستند که آن ها را ضمانت اصلی بودن کالا و داشتن گارانتی عرضه می کنند.

قیمت میل موج گیر

همانطور که می دانید امروزه مشکلات مالی و اقتصادی گریبان گیر افراد زیادی از جامعه می باشد به گونه ای که مردم همواره دنبال محصولاتی هستند که کیفیت بالا و قیمت مناسبی داشته باشند چرا که خرید محصولات نامرغوب نه تنها باعث کاهش هزینه ها نمی شود بلکه اثرات جانبی آن ها افزایش هزینه های جانبی بیشتری را به دنبال خواهد آورد بنابراین همیشه دقت داشته باشید که خرید های خود را از فروشگاه های ارزان قیمت و فروشنده های محصولات اصل انجام دهید.

خریداران می توانند جهت اطلاعات بیشتر راجع به قیمت میل موج گیر و سایر قطعات خودرویی به بخش دسته بندی محصولات وب سایت ماشین پلاس مراجعه نمایند و کیفیت و قیمت محصولات این مجموعه را با سایر فروشگاه های آنلاین و مستقیم نیز بررسی کنند.