ایموبلایزر

ایموبلایزر

ایموبلایزر

ایموبلایزر یک سیستم الکتریکی پیشرفته جهت امنیت بیشتر خودرو بوده و از به سرقت رسیدن خودرو ممانعت خواهد کرد. در سال های اول تولید آن، تنها برای خودروهای مدرن و لوکس از آن بهره می بردند. اما طی سال های اخیر در اکثر خودروها از آن استفاده می کنند. شایان ذکر است که بدانید حدود 40 درصد از سرقت های خودرو کاهش یافته است و امروزه به عنوان یک وسیله ی موردنیاز و ضروری در خودرو به شمار می رود. در این مقاله هر آنچه که باید در مورد ایموبلایزر بدانید قرار دارد.

نحوه کارکرد ایموبلایزر

نحوه کارکرد سیسنم ایموبلایزر

نحوه کارکرد سیستم ایموبلایزر

این سیستم به گونه ای طراحی شده است که با وجود آن خودروی شما دیگر با زدن دکمه استارت روشن نمی شود. این سیستم با یک کلید هوشمند شامل تراسپوندر رمزنگاری شده مجاز به کارکردن می باشد. این کلید شامل تراسپوندر است. زمانی که راننده می خواهد سوئیچ را در استارت بچرخاند، سیستم ایموبلایزر در ابتدا کد شخصی را خوانده و سپس کد دوم امنیتی را از شما می خواهد. اگر شما نتوانید این رمز را وارد کنید خودرو یا از صدا و حرکت می افتد یا شروع به صدا درآوردن می کند.

حتما مطالعه فرمایید: وظیفه سنسور سرعت و نشانه های خرابی آن

نکات مهم درمورد سیستم ایموبلایزر

  • اگر چیپ درون کلید مشکل پیدا کند سیستم قابل کدگیری مجدد نمی باشد و باید سیستم به طور کلی تعویض گردد.
  • تنظیمات سیستم هر بار پس از حرکت اتومبیل تغییر خواهد کرد.
  • سیستم های مدرن و پیشرفته ایموبلایزر به طور خودکار عمل می کنند، البته این بدان معنی نیست که نیاز نیست به یاد داشته باشید آن را فعال کنید.
  • سیستم های ایمولایزر پیشرفته اطلاعاتی همچون میزان دما، موقعیت جغرافیایی، سرعت، موقعیت گاز و بسیاری از اطلاعت کلی را نیز ثبت می نماید. درواقع این خاصیت همانند شاهدی بر هر لحظه از حرکت و استفاده از خودرو می باشد و می تواند ادعاهای ضمانت و صدمات فنی را برای بیمه به وضوح و بی دردسر اعلام نماید.
  • در زمان خرید این سیستم توجه کنید که باید سیستم با خودروی شما همخوانی داشته باشد، در غیر این صورت با مشکل مواجه می شوید و عملکرد آن مختل می شود.

مفاهیم تغییرات چراغ ایموبلایزر

  • چراغ خاموش: نشان دهنده ی غیرفعال بودن سیستم ایموبلایزر
  • چراغ روشن: چراغ دائم روشن به معنای خرابی سیستم ایموبلایزر و اخطار برای تعمیر یا تعویض آن است.
  • چشمک دائم: به معنای پریدن کد و رمز سیستم
  • چهار چشمک سریع در ثانیه: نشان دهنده ی سوئیچ باز و سیستم فعال است
  • یک چشمک در ثانیه: یعنی سوئیچ بسته و سیستم فعال است.

زنگ خطر خودروی شما!

امروزه اغلب خودروهای موجود در بازار مجهز به سیستم ضد سرقت هستند. اما با این حال متأسفانه این خاصیت امنیتی ساده و در عین حال بسیار مهم و حیاتی، در میان موارد برتری که سازندگان و طراحان خودرو بیان معرفی می کنند، نادیده گرفته شده است.

این سیستم موتور وسیله ای ایمن جهت ممانعت از سارقان در سرقت خودروی شما از طریق سیم کشی یا روش های سنتی مانند چکش زدن، باز کردن با پیچ گوشتی و … خواهد شد. این مانند یک لایه محافظتی یا زنگ خطر خودروی شما است. اگر می خواهید امنیت خودروی خود را بیمه کنید توصیه ما به شما این است که حتما یک سیستم ایموبلایزر هماهنگ با خودروی خود را تهیه نمایید. به جرئت می توان گفت ایموبلایزر از بنزین برای خودروی شما واجب تر هست!

انواع ورودی با ایموبلایزر

باتوجه به نوع سیستم درخواستی شما می توانید با روش های خاصی با این سیستم وارد شوید:

  • ورود از طریق اثر انگشت
  • سیگنال موجودی در کلید اشتعال
  • وارد کردن الگو
  • سوئیچ کارتی شامل کدخوان(آن را در فاصله مشخصی قرارمی دهند و بعد از تشخیص باز می شود.)
  • ورود از طریق کد و رمز

 هر آنچه که باید در مورد ایموبلایزر بدانید!

در واقع این سیستم از چند قسمت اساسی تشکیل شده است:

  • حافظه داخلی موجود در سوئیچ خودرو
  • بورد الکترونیکی مورد استفاده در سوئیچ خودرو
  • بورد الکترونیکی ایموبلایزر نصب شده در زیر فرمان خودرو
  • قفل نرم افزاری موجود در ECU
نحوه کارکرد ایموبلایزر

نحوه کارکرد ایموبلایزر

سیستم ایموبلایزر دارای تنظیمات داخلی خاص و هدفمندی می باشد. به طور خودکار زمانی که خودرو در مرحله تولید قرار دارد، سوئیچ خودرو کدگذاری خواهد شد. همچنین این کد در حافظه موجود در سوئیچ خودرو ذخیره می شود. سپس کد بدست آمده از طریق ترانسپوندر منتقل خواهد شد و اطلاعات بدست آمده از سوئیچ را بازخوانی می کند.

هنگامی که شما می خواهید خودرو را روشن کنید. در مرحله اول که سوئیچ را در جرقه استارت می چرخانید. ترانسپوندر موجود در سیستم  شروع به خواندن اطلاعات کلید ورودی خودرو خواهد کرد. اگر این اطلاعات دریافتی دارای کد دسترسی باشد، روشن شدن خودرو مجاز می باشد. لیکن اگر این کد ناردست باشد، مالک خودرو طی تلاش های مداوم و زیاد نمی تواند خودرو را روشن نماید و تنها استارت خواهد خورد.

حتما مطالعه فرمایید: سنسور اکسیژن و هر آنچه باید راجع به سنسور اکسیژن دانست!

غیرغعال کردن آن

از آنجایی که دستگاه فقط در یک سیستم پیچیده خودرو طراحی و ساخته شده است، غیرفعال کردن آن با سهولت امکان پذیر نمی باشد. شاید تصور کنید که قطع سیم های خاصی کافی باشد. اما  در حقیقت، تا زمانی که دستگاه اجرا کننده دستور صحیح را دریافت نکند، دستگاه قفل خواهد ماند.

این مزیت اصلی بیحرکت کننده هاست. اگر سیم به سادگی قطع شود، دستگاه این مورد را به عنوان یک تلاش هک تفسیر خواهد کرد و به حالت مسدود شدن می رود یا اگر مسدود بوده باشد، از آن حالت خارج نمی شود. بیشتر مدل های اتوماتیک خودرو را قفل می کنند، بنابراین ترک و خروج از ماشین بدون کلید خطرناک است.

غیرفعال کردن ایموبلایزر

غیرفعال کردن ایموبلایزر

نکات مهم در مورد غیرفعال کردن این سیستم

شما می توانید بدون نیاز به زدن هیچ دکمه ی خاصی سیستم ایموبلایزر را خاموش کنید یا خودش خاموش شود. این کار در جهت دلایل مختلفی امکان پذیز و اتفاق می افتد. یکی از آنها گم کردن کلید است. و یا گاهی اوقات واحد کنترل دستگاه از کار می افتد که این در نتیجه خاموش شدن خود به خود دستگاه می باشد.

قبل از بررسی نحوه خاموش کردن این سیستم، شایان ذکر است که به یاد داشته باشید: هر مدل دارای عملکرد خاص خود بوده و همچنین یک روش خاموش کردن مختص به خود می باشد. اگر رویه به درستی انجام نشود، الکترونیک دستگاه آسیب می بیند.

اگر مدل ورودی شما کد دسترسی را فراهم کند، در صورت گم شدن کلید، برای غیرفعال کردن دستگاه، وارد کردن کد مربوطه کافی است. اگر کلید جدیدی خریداری شود دوباره باید دستگاه ایموبلایزر را بزنید. اگر کلید یدکی دارید، باید تراشه را با احتیاط از قاب آن جدا کرده و آن را در نزدیکی آنتن بی حرکت سازید.

در صورت عدم وجود تراشه، مجبور به خرید یک رمزگشای ویژه هستید. با این حال، این شبیه هک است، که می تواند مورد سواستفاده قرار گیرد، به همین دلیل تولیدکنندگان بخش حفاظت اتوماتیک سعی می کنند ازچنین دور زدنی جلوگیری کنند.

کد ایموبلایزر

علاوه بر واحد کنترل و محرک، یک صفحه کلید برای وارد کردن کد تنظیم شده قبلی دارند. برای چنین دستگاه های بی حرکتی، حتی یک کلید هم مورد نیاز نیست.

بعضی از مدل ها فقط یک دکمه دارند. کد در این حالت فاصله زمانی بین کلیک ها خواهد بود. باید برای مدت زمان طولانی با انتخاب کد مورد نظر، آن را باز کنند. به همین سبب، چنین ایموبلایزرهایی قابل اعتماد تلقی می شوند. حتی اگر یک دزد کلیدهای ماشین را بدزدد، باز هم قادر به سرقت آن نخواهد بود.

ماشین پلاس یکی از معتبرترین فروشگاه های آنلاین قطعات خودرو عرضه کننده انواع سیستم ایموبلایزرهای هماهنگ با خودروی مورد نظر شما می باشد.