تسمه تایم چیست و یا اینکه وظیفه تسمه تایم در خودرو چگونه می باشد؛ این سوال ها ممکن است برای هر کدام از شما پیش بیاید بنابراین ما در ایین بخش سعی داریم شما را به درک مناسبی از این قطعه برسانیم و همچنین وظایف این محصول را به خوبی برای شما شرح دهیمپس اگر شما نیز یکی از افرادی هستید که می خواهید راجع به چیستی تسمه تایم و نقش آن در خودرو بدانید ما را در ادامه این بخش همراهی نمایید.

تسمه تایم چیست؟ 

تسمه تایم یکی از مهمترین قطعات هر خودرویی محسوب می شود که در میان مردم به زنجیر تایم نیز شناخته شده است چرا که شمل ظاهری این قطعه مشابه زنجیر می باشد و ما در این بخش می خواهیم شما را بیشتر با چیستی آن آشنا کنیم بنابراین اگر شما نیز می خواهید اطلاعات بیشتری راجع به این محصول کسب کنید و به جواب همه سوال های خود در رابطه با آن دست یابید ما را در ادامه این مباحث همراهی نمایید.

خودرو های گذشته به جای استفاده از تسمه تایم از یک زنجیر به عنوان این قطعه استفاده می کردند تا پس از چند مدت مشاهده شد که این زنجیر به شدت موتور خودرو را دچار آسیب کرده و طول عمر خودرو را تا حدود زیادی پایین خواهد آورد در حالی که امروزه تسمه تایم ها جایگزین است زنجیر ها شده اند و نه تنها باعث کاهش طول عمر خودرو و موتور آن نمی شوند بلکه به بهبود عملکرد آن ها  نیز کمک خواهد کرد.

نکات تکمیلی

قابل توجه است بدانید که تسمه تایم ها نیز دارای طول عمر مشخصی بوده و پس از چند مدت باید تعویض شوند و عموما از قطعات مصرفی خودرو محسوب می شوند. همانطور که در بالا توضیح دادیم امروزه نیز واژه زنجیر تایم هر از گاهی ممکن است به گوش بخورد چراکه در برخی از خودرو های سنگین اکنون نیز از زنجیر به عنوان تسمه تایم استفاده می شود. تفاوت این دو محصول این است که زنجیر تایم ها در برابر خطراتی از جمله پارگی و آسیب دیدگی نسبت به تسمه ها بسیار بیشتر در امان هستند تا حدی که می توان گفت طول عمر آن ها متناسب با عمر مفید پیشرانه خودرو می باشد ولی در عوض احتمال آسیب زدن آن به موتور خودرو نیز بسیار بالاتر از تسمه تایم می باشد.

رانندگانی که می خواهند از نوع این قطعه در خودرو خود مطمئن شوند می توانند با ارتباط با کارشناسان مذکور در دفترچه راهنما و پرسش از آن ها راجع به سوالاتشان به جواب های خود در این رابطه دست یابند.

تاریخ انقضا تسمه تایم

همانطور که در بالا نیز توضیح دادیم دریافتید که که تسمه تایم ها یکی از مهمترین قطعات هر خودرویی به حساب می آیند. این قطعه نسبت به دیگر قطعات خودرویی ارزان قیمت تر است و این در حالی است که با وجود ارزان بودن از اهمیت به شدت بالایی در خودرو برخوردار است به حدی که اگر به درستی کار نکند صدمات سیار سنگینی را به خودرو وارد خواهد کرد بنابراین همواره به تاریخ انقضا تسمه تایم توجه توجه کامل داشته باشید تا در مواقع ضروری و نابهنگام دچار مشکل نشویید.

منظور از تاریخ انقضا تسمه تایم چیست؟

همواره افراد زیادی وجود دارند که در ارتباط با تاریخ انقضا تسمه تایم سوال می کنند و هر روز سوالات گوناگونی برای آن ها ایجاد می شود به طور مثال:

  • زمان مناسب اقدام برای تعویض تسمه تایم چه موقعی است؟
  • یا این که دقیق ترین تاریخ برای تعویض این قطعه کی است؟

که در همچین مواقعی اغلب فروشنده ها برای جواب به سوالات مشتریان خود به مقدار کیلومتر طی شده توسط خودرد تکیه می کنند ولی سوال مورد توجه اینجاست که آیا این ملاک معیار مناسبی می باشد؟

در جواب به این سوال باید گفت که سازندگان خودرو متخصصان آن بازه زمانی 6 سال پس از تولید و یا به عبارتی 60 تا 120 هزار کیلومتر حرکت پس از تولید را بازه مشخصی برای تاریخ مصرف تسمه تایم می دانند و بهتر است پس از این مدت آن را تعویض کنند چرا که خرابی این قطعه به طور مستقیم بوش ها و پیستون ها درگیر کرده و سبب کج شدن رینگ خودرو خواهد شد و به اصطلاح رانندگان را خرج های سرسام آور خودرو مواجه می کند.

نشانه های خرابی تسمه تایم

نشانه های خرابی تسمه تایم

نشانه های خرابی تسمه تایم

  • عملکرد نامناسب دور موتور

در صورت شل بودن تسمه تایم و یا آسیب دیدن دندانه های آن ها به احتمال زیاد با اختلال در کارکرد دور موتور مواجه خواهید شد که این یکی از مهمترین نشانه های خرابی تسمه تایم می تواند باشد و این هشدار را به راننده می دهد که تاریخ مصرف این قطعه در حال تمام شدن است.

  • تمام شدن دندانه های تسمه تایم

تسمه تایم در هر خودرویی قابل مشاهده است و یکی از ویژگی های این قطعه داشتن دندانه هایی در ساختمان خود می باشد و حایز اهمیت است بدانید که این دندانه ها به مرور زمان دچار فرسودگی شده و به عبارتی به پایان می رسند. جدا شدن دندانه ها از این قطعه، لغزش و بدکار کردن آن را به شدت افزایش داده و احتمال ایجاد مشکلات دیگر را نیز به مراتب بالاتر خواهد برد.

  • مشکل های مربوط به استارت خودرو

تنظیم دقیق عملکرد میل بادامک ها یکی از مهمترین نقش های تسمه تیم می باشد که اگر در هنگام استارت زدن اختلالی در این تنظیمات رخ دهد روشن شدن خودرو به مشکل برخورده و این قطعات نیز به طور جدی دچار آسیب خواهند شد.

  • خارج شدن دود بیش از اندازه از اگزوز

خروج بیش از حد دود از اگزوز خودرو می تواند یکی از مهمترین علایم خرابی تسمه تایم اتومبیل شما و نشانی از به پایان رسیدن تاریخ انقضای آن باشد که در این حالت موتور خودرو باید دوچندان تلاش کند تا بتواند فشار و توان مورد نیاز را فراهم آورد که در این حالت احتمال آُی دیدگی موتور نیز به مراتب نسب به قبل افزایش پیدا خواهد کرد.

زمان تعویض تسمه تایم

هر چند در توضیحات بالا موارد زیادی را راجع به زمان تعویض تسمه تایم و تاریخ انقضای آن بیان کردیم اما قابل توجه است بدانید که باز به طور دقیق نمی توان گفت که تاریخ مصرف فلان تسمه تایم این روز و تاریخ مصرف فلان تسمه تایم آن روز است چرا که عوامل جانبی زیادی وجود دارند که طول عمر این قطعه و سایر بخش های دیگر خودرو را تحت تاثیر قرار می دهند به گونه ای که نوع خودرو، چگونگی استفاده از آن، جاده مورد نظر و … از جمله این عوامل به حساب می آیند.

ما در این بخش می خواهیم به چند مورد از خودرو ها و زمان تعویض تسمه تایم آن ها اشاره کنیم پس اگر شما نیز یکی از افرادی هستید که می خواهید بدانید چه استاندارد های حدودی راجع به زمان تعویض این خودرو ها وجود دارد ما د بخش های دیگر این مقاله همراهی نمایید.

تسمه تایم سمند ef7

همانطور که می دانید امروزه سمندef7 یکی از پر توجه ترین خودرو های مورد استفاده در میان مردم می باشد و به علت کیفیت بالا و این که به عنوان خودرو ملی شناخته شده است در موارد زیادی به کار می رود.

قابل توجه است بدانید میزان مصرف این خودرو ها از لحاظ مصرف تسمه تیم مقداری زیاد می باشد یا به عبارتی دیگر تسمه تایم سمند eF7 نسبت به بعضی از خودرو های دیگر زود تر تمام می شود و با توجه به تحقیقات ما در این زمینه مشخص شد که یکی از پر چالش ترین سوال هایی که راجع به خودروی سمند در رسانه های اینترنتی ذکر شده است زمان تعویض تسمه تایم سمند ای اف 7 بوده است و به همین خاط ما در این بخش خواستیم این مبحث را به صورت کاملا گسترده و منطقی در اختیار خوانندگان این مقاله قرار دهیم پس ما را همراهی نمایید.

بیشتر بدانید

همانطور که در بالا نیز توضیح دادیم باید متوجه شده باشید که به هیچ عنوان نمی توان گفت که دقیقا بعد از طی مقدار مشخصی از مسافت دیگر تسمه تایم شما به در نمی خورد و باید تعویض شود اما تحقیقات و تجریبات رانندگان سمند نشان داده است که بهتر است پس از طی مسافتی حدود 60 هزار کیلومتر تسمه تیم این خودرو را چک کرد چرا که از این مسافت به بعد ممکن است در هر زمانی با تمام شدن کامل این قطعه مواجه شده و خودروی شما دچار آسیب دیدگی های بیش تر شود بنابراین زمان نسبی استفاده از این قطعه را برای خودرو سمند 60 هزار کیلومتر در نظر داشته باشید تا همیشه از سالم بودن این قطعه در خودرو خود اطمینان خاطر داشته باشید.

تسمه تایم پراید

زمان تعویض تسمه تایم پراید یورو 4 یکی دیگر از سوال تعداد زیادی از مخاطبین سامانه های اینترنتی و آنلاین بوده است و در خصوص این مبحث بهتر است بدانید که پراید برخلاف خودرو هایی همچون سمند، پژو پارس و 405 مدت زمان بیشتری را با یک تسمه تایم ثابت می تواند سپری کند چرا که این خودرو نسبت به اتومبیل های نام برده از قدرت موتور پایینتری برخوردار بوده و در نتیجه کمتر با عوامل فرسایشی این قطعه در ارتباط می باشد به گونه ای که اگر زمان نسبی تست و تعویض سمند 60 هزار کیلومتر باشد باید دقت داشت که این زمان برای پراید بیشتر بوده و می توان آن را حدود 80 تا 90 هزار کیلومتر در نظر گرفت.

به عبارتی که متخصصان قطعات یدکی خودرو معتقد هستند که بهتر از پس از طی چنین مسافتی تسمه تایم پراید مربوطه تعویض شود تا از خطرات ناگهانی ناشی از خرابی این قطعه در امان بود.

بهترین مارک تسمه تایم پراید

همانطور که گفتیم این قطعه یکی از مهمترین بخش های هر خودرویی به حساب می آید و قابل توجه است بدانید که هر محصولی که بیش از حد مورد توجه خریداران باشد تمرکز تعداد بیشتری از تولید کنندگان را نیز به خود جلب خواهد کرد و همین عامل سبب افزایش تنوع مارک در بازار خرید و فروش این قطعات خواهد شد.

امروزه مارک های گوناگونی از این محصولات در بازار وجود درند که هر کدام از آن ها نیز دارای کیفیت و قیمت خاصی می باشند. فروشگاه آنلاین ماشین پلاس که یکی از بزرگترین و معتبر ترین فروشندگان قطعات یدکی خودرو می باشد را می توان به عنوان یکی از معتبر ترین منابع خرید بهترین مارک های تسمه تایم و سایر قطعات خودرو نیز در نظر گرفت. به گونه ای خریداران محترم می توانند با مراجعه به وب سایت این فروشگاه و ارتباط با کارشناسان آن در این مجموعه با بهترین مارک ها چه از لحاظ کیفیت و طول عمر بلکه از لحاظ به صرفه بودن قیمت نیز مشاوره رایگان گرفته و محصولات خود را با مناسب ترین قیمت خریداری نمایند.

قیمت تسمه تایم

همانطور که می دانید امروزه فروشندگان مختلفی در سراسر کشور وجود دارند که این قطعات را با کیفیت ها و قیمت های مختلفی در دسترس خریداران قرار می دهند اما مشکلات مالی و اقتصادی سبب شده است که مردم به دنبال محصولاتی باشند که کیفیت بالا و قیمت پایینی داشته باشند که ما در این رابطه شما را به خرید از فروشگاه ماشین پلاس راهنمایی می کنیم چرا که این فروشگاه دارای نماد اعتماد و اعتبار بوده و محصولات خود را با ضمانت اصلی بودن کالا و داشتن گارانتی به فروش می رساند و از این جهت شما را از بالا بودن کیفیت محصولات خود مطمئن می سازد اما بخش مهم دیگری که مورد توجه خریداران است؛ قیمت این محصولات می باشد.

در این رابطه نیز قابل ذکر است بدانید که قیمت تسمه تایم فروشگاه آنلاین ماشین پلاس برخلاف سایر فروشنده های دیگر، این قطعات را به صورت مستقیم از نمایندگی های آن به دسترس خریداران می رساند و همین عامل باعث می شود که واسطه های میانجی و عوامل افزایش قیمت خود به خود از بین رفته و لیست قیمت های این فروشگاه نسبت به سایر فروشندگان دیگر کاهش پیدا کند.

شما خریداران محترم می توانید با مراجعه به وب سایت ماشین پلاس با لیست قیمت انواع محصولات این فروشگاه اعم از تسمه تایم ها و سایر قطعات دیگر خودرو در هر مارک و برندی اطلاع پیدا کنید و همچنین برای اطمینان از پایین تر بودن قیمت، آن ها را با سایر فروشندگان دیگر مقایسه کنید.

تسمه تایم ال 90

خودرو ال 90 نیز یکی دیگر از مورد توجه ترین خودرو های مردم ایران به شمار می رود به طوری که روز به روز طرفداران این خودرو افزایش پیدا کرده و افراد بیشتری به آن علاقه پیدا می کنند به همین دلیل نیز ما هم تصمیم گرفتیم تسمه تایم ال 90 را نیز به طور کاملا مفصل تشریح کنیم تا بتوانید به جواب تمام سوالات خود در این باره برسید. تسمه تایم ال 90 نیز همانند سایر خودرو های دیگر دارای انواع متعددی می باشد و تولیدکنندگان گوناگونی در سراسر کشور وجود دارند که آن را تولید و به بازار عرضه می کنند.

این محصولات دارای کیفیت ها و قیمت های گوناگونی می باشند و هر کدام از آن ها نیز با توجه به مواد اولبه ای که از آن ساخته شده اند دارای طول عمر و ماندگاری مخصوص به خود هستند اما قابل توجه است بدانید که طول عمر تقریبی این محصول برای این خودرو حدود مسافتی معادل 80 تا 90 هزار کیلومتر می باشد به گونه ای که رانندگان باید پس از طی چنین مسافتی حتما نسبت به چک کردن سلامت تسمه تایم اقدام نمایند و در صورت لزوم آن را تعویض و یا رفع عیب کنند.