فهرست مطالب

شغال دست یکی از مهمترین قطعات یدکی خودرو ها می باشد به گونه ای که اگر این قطعه به درستی کار نکند ممکن است مشکلات متعددی برای راننده و همچنین اتومبیل رخ دهد. ما در این بخش می خواهیم شما را هر چه بیشتر با شغالدست خودرو آشنا و کنیم و همچنین توضیح دهیم که این قطعه چه کاربردی دارد، از چه موادی ساخته شده است و علایم خرابی آن کدام اند بنابراین اگر شما نیز یکی از افرادی هستید که می خواهید اطلاعات بیشتری راجع به این لوازم کسب کنید ما را در ادامه این بخش همراهی نمایید.

شغالدست چیست؟

شغال دست یک قطعه لولایی شکل می باشد که مهمترین وظیفه آن تسهیل کردن چرخیدن چرخ ها بر روی محور فرمان می باشد و قابل توجه است بدانید که محور شغالدست ها اغلب سیبک فرمان یا سگ دست می باشد. سگ دست ها موظف به نگهداشتن چرخ بر روی محور آن هستند و به همین دلیل نیز خود به عنوان محور شغالدست ها عمل می کنند.

محوریت قرار گرفتن سگ دست برای شغال دست بسیار مهم است چرا که این قطعه نه تنها حافظ چرخ ها بوده بلکه بخش مهمی از اجزا خودرو از جمله دیسک ترمز، میل کمک، توپی و … به سگ دست متصل می شوند.

شغالدست پراید

شغال دست پراید علاوه بر چرخاندن چرخ ها موظف به برقراری اتصال میان سیبک فرمان و میل کمک و میل فرمان می باشد. قطعات مذکور همگی جزو سیستم جلوبندی خودرو می باشند بنابراین می توان گفت که شغال دست های پراید از طریق ارتباطشان با جلوبندی به صورت غیر مستقیم در دفع ضربات وارده بر شاسی تاثیر دارند به طوری که ضربه ها و نوسانات جاده ای را تا حدود زیادی جذب کرده و از ورود آن به اتاق داخلی خودرو جلوگیری خواهند کرد..

شغال دست ها به علت شکل ظاهری که دارند از این اسم برخوردار هستند و طراحی آن ها به گونه ای فوق العاده حرفه ای انجام شده است. این قطعات در تعیین زوایای چرخ دارای شابلون کنترل ابعاد می باشند که همین عامل سبب شده است تا به هنگام تعمیر کردن سیستم جلو بندی، آن ها نیز کاملا بررسی و چک شوند.

حتما مطالعه فرمایید: بوش طبق و هر آنچه باید راجع به بوش طبق بدانید!

علایم خرابی شغال دست

همانطور که در بخش های قبل نیز اشاره کردیم دریافتید که شغال دست از جمله مهمترین قطعات یدکی و جلوبندی خودرو بشمار می رود و چرخیدن چرخ ها بر روی محور اصلی و همچنین نگه داشتن بخش های زیادی را بر عهده دارد بنابراین می توان نتیجه گرفت که وجود مشکل در این قطعه و درست کار نکردن آن ممکن است مشکلات فوق العاده جدی را برای خودرو و راننده ایجاد کرده سبب سخت شدن هدایت خودرو و کاهش امنیت سرنشینان شود.

ما در این بخش می خواهیم شما را با چند مورد از مهمترین علائم اولیه خرابی شغال دست آشنا کنیم تا در صورت مشاهده آن ها بلافاصله به افراد متخصص مراجعه کنید و در جهت رفع مشکل، اقدام به عمل آورید پس شما نیز اگر یکی از افرادی هستید که به سلامت قطعات مختلف خودرو خود اهمیت می دهید و می خواهید با اطمینان کامل رانندگی کنید ما را در ادامه این بخش همراهی نمایید.

  • کاهش قدرت هدایت خودرو

اگر بخ های قبلی این مجله را مطالعه کرده باشید در قسمت وظایف این قطعه اشاره کردیم که شغالدست ها مهمترین بخش در اتصال سیبک فرمان به محور چرخ ها و همچنین سگ دست ها می باشند در نتیجه اگر این قطعه به درستی کار نکند خود به خود در کارکرد سیبک فرمان نیز اختلال ایجاد می شود و هدایت خودرو از طریق فرمان به شدت سخت می شود. رانندگان بدانند که اگر هدایت فرمان با مشکل روبرو شد ممکن است از جمله نشانه های خرابی شغالدست باشد بنابراین با احتیاط کامل خودرو را به نزدیک ترین تعمیرگاه مربوطه نشان دهید.

  • انحراف چرخ ها به یک سمت خاص در هنگام حرکت

چرخیدن چرخ بر روی محور اصلی مهمترین وظیفه شغالدست می باشد به گونه ای که اگر این قطعه به درستی کار نکند ممکن است چرخ های خودروی شما از محور اصلی خارج شده و به یک سمت خاص منحرف شود و این می تواند یکی از مهمترین نشانه ها و علایم خرابی شغالدست باشد که توصیه می شود برای حفظ امنیت خود و سرنشینان دیگر به هیچ عنوان به این مسئله بی توجهی نکنید.

  • ایجاد صدای تق تق

شنیدن صدای تق تق و یا حتی صدایی شبیه به کوبیدن به هنگام چرخاندن فرمان خودرو به یک سمت خاص می تواند یکی دیگر از نشانه های اختلال در عملکرد این محصول باشد به طوری که برای تست این علامت در صورت مشکوک بودن به خرابی شغال دست؛ فرمان خودرو در حال حرکت را ناگهان به یک سمت بچرخانید و اگر در این حالت متوجه صدای تق تق مانند یا صایی شبیه به کوبیدن شدید می توانید به خراب بودن شغالدست شک کنید البته نکته قابل توجه اینجاست بدانید که این علامت لزوما مربوط به خرابی این قطعه نیست و می تواند نشانی از عدم کارکرد مناسب شفت ها و بوش طبق های خودرو نیز باشد.

قیمت شغالدست 

همانطور که میدانید این قطعه از اهمیت بسیار زیادی در میان مردم و همچنین خودرو سازان برخوردار است و به همین دلیل نیز توجه تولید کنندگان و فروشندگان متعددی را به خود جلب کرده است. امروزه تولید کنندگان فراوانی در سراسر جهان وجود دارند که این محصولات را با استفاده از مواد اولیه متفاوتی درست می کنند و به بازار های داخلی و خارجی ارائه می دهند. بنابراین همواره باید به نگام خرید این محصولات نکات مهمی را مد نظر قرار داد تا بتوان محصولی اصل را با کیفیتی بالا و قیمتی مناسب خریداری کرد.

خریداران توجه داشته باشند که قیمت شغال دست به فاکتور های مهمی بستگی دارد که ما در این بخش می خواهیم به چند مورد از مهمترین آن ها اشاره کنیم تا ما نیز بهتر تفاوت قیمت انواع این محصولات را که در بازار خرید و فروش می شود درک کنید.

کیفیت محصول

همانطور که توضیح دادیم امروزه تولیدکنندگان متعددی در سراسر کشور پدید آمده اند که این محصولات و سایر قطعات یدکی خودرو را تحت برند های گوناگونی درست کرده و در دسترس خریداران قرار می دهند؛ اما همانگونه خودتان نیز مطلع هستید برند های از لحاظ اعتبار در بازار با یک دیگر برابر نیستند و قابل توجه است بدانید که مهمترین علت این امر تفاوت در کیفیت محصولات تولیدی های گوناگون است چرا که هر کدام از آن ها از مواد اولیه خاصی برای ساخت قطعات خود بهره می برند تا بتوانند  و منطقی است که هر چه محصول نهایی با کیفیت تر باشد قیمت آن نیز بالاتر برود چرا که قیمت مواد اولیه مرغوب و نا مرغوب نیز با یکدیگر متفاوت است.

فروشنده محصول

همانطور که میدانید هر چه درخواست های مردم برای خرید یک محصول زیاد شود به همان مقدار نیز فروشندگان آن افزایش پیدا می کنند اما قابل توجه است بدانید که در میان این فروشندگان سودجویان متعددی وجود دارند که قطعات بی کیفیت را با کیفیت ها پایین و قیمت های بالا به فروش می رسانند بنابراین انتخاب فروشنده معتبر یکی از مهمترین عوامل کیفیت بالای کالا و همچنین فاکتور فوق العاده مهمی در تعیین قیمت قطعه مورد نظر شما می باشد به همین دلیل همواره سعی کنید کالا های مورد نیاز خود را از فروشندگان و مراکز خرید معتبر خریداری نمایید.

امروزه مرکز خرید های معتبر زیادی وجود دارند که کالا های اصل و قطعات یدکی مرغوب را عرضه می کنند اما اگر بخواهیم به یکی از مهمترین آن ها اشاره کنیم می توانیم فروشگاه آنلاین ماشین پلاس را مثال برنیم. این فروشگاه یکی از بزرگترین و معتبر ترین مراکز خرید قطعات یدکی خودرو اعم از شغال دست پیکان، شغال دست پژو 405 و سایر محصولات دیگری که برای هر خودرویی مورد نیاز است می باشد. این مجموعه شغال دست ها و سایر قطعات خود را با ضمانت اصلی بودن کالا و داشتن هولوگرام بر روی محصول به فروش می رساند بنابراین می توانید با قیمتی مناسب خریدی فووق العاده را تجربه کنید.