فهرست مطالب

این یک هشدار است
من یک متن توضیحی هستم. با استفاده از کلید ویرایش می توانید متن را تغییر دهید.

سنسور سرعت اتومبیل موظف است سرعت لاستیک های خودرو را به هنگام حرکت اندازه گیری کند. این قطعه یکی از مهمترین قطعات داخلی خودرو محسوب می شود و حائز اهمیت است بدانید که روی مسیری که گیر بکس از دیفرانسیل خارج می شود قرار گرفته است. سنسور سرعت علاوه بر اندازه گیری سرعت چرخ ها به حفظ ثبات و بالانس خودرو از طریق ECU در هنگام ترمز کردن و اعمال نیرو به چرخ ها در زمان استفاده از ABS نیز کمک می کند.

سنسور های سرعت انواع گوناگونی دارند اما یکی از مهمترین و پر استفاده ترین آن ها سنسوری می باشد که دارای سیستم هشدار دهنده و یک حلقه دندانه دار است. سنسور سرعتی که در گیربکس خودرو قرار گرفته است به محاسبه سرعت چرخش حلقه هایی می پردازد که در دو سر میل لنگ قرار دارند. سنسور های دیگری نیز در دیفرانسیل قرار گرفته اند محاسبه سرعت را از طریق حلقه های اتصال یافته به چرخ دنده ها اندازه گیری می کنند.

تعمیر کاران خودرو برای پیدا کردن علت ایجاد اختلال در در این سیستم از یک دستگاه تشخیص دهنده استفاده می کنند به طوری که این مکانیک ها دستگاه را به درون خودرو فرستاده و پالس های ارسالی از آن را دریافت کرده و به این طریق عیب یابی خود را تمام و کمال انجام می دهند.

گاهی ممکن است ایجاد اشکال در کارکرد گیربکس یا همان جعبه دنده علامتی بر وجود مشکل در سنسور سرعت خودرو باشد و به همین دلیل است که تعمیر کاران همواره برای آگاهی از وضعیت سنسور سرعت، گیربکس خودرو را نیز چک خواهند کرد.

برسی این سنسور در برخی از خودرو های امروزی می تواند تنشان دهنده ارتفاع کمک فنر ها به هنگام رانندگی هم باشند. مکانیک در هنگام تعمیر و یا بررسی این قطعه به همه اتصالات دیگر نیز سرک کشیده و آن ها را هم چک می کند تا مشکلات بزرگتری را به دنبال نیاورند.

حتما مطالعه فرمایید: سنسور اکسیژن و هر آنچه باید راجع به سنسور اکسیژن دانست!

نشانه های خرابی سنسور سرعت

همانطور که میدانید خودرو ها از تعداد بسیار زیادی قطعه گوناگون درست شده اند که هر کدام از آن ها ممکن است پس از مدتی دچار مشکل شوند و علایم خاصی را از خود نشان دهند که بیانگر خراب شدن قطعه باشد. ما در این بخش می خواهیم شما را با چند مورد از مهمترین نشانه های خرابی سنسور سرعت آشنا کنیم تا در صورت مشاهده آن ها بلافاصله در جهت رفع اقدام به عمل آورید.

  • از کار افتادن کیلومتر شمار

محسوس ترین علامت خرابی این قطعه از کار افتادن کیلومتر شما خودرو می باشد به گونه ای که اگر با همچنین نشانه ای مواجه شدید بدانید که اگر مشکل از جانب فیوز و یا سیستم برق رسانی نباشد قطعا مربوط به خرابی سنسور سرعت خواهد بود.

  • درست کار نکردن سرعت سنج خودرو

ایجاد اختلال در سرعت سنج اتومبیل نیز می تواند یکی دیگر از شایع ترین نشانه های عدم کارکرد مناسب این قطعه باشد.

  • عملکرد نامناسب کروز کنترل

خودرو های امروزی برخی از آن ها دارای کروز و کروز کنترل می باشند و حائز اهمیت است بدانید که عملکرد این قطعه به طور مستقیم به عملکرد سنسور سرعت وابسته است چرا که کروز کنترل یکی از جدید ترین آپشن های خودرو های جدید می باشد که سرعت اتومبیل را در یک حد خاص نگه می دارد و این کار را به کمک پالس های دریافتی از جانب سنسور سرعت ممکن می سازد. خرابی سنسور سرعت باعث می شود که کروز کنترل کار نکند.

  • وجود مشکل در هنگام تعویض دنده

همانطور که در بخش های بالا نیز اشاره کردیم دریافتید که ایفای نقش سنسور سرعت تا حدودی به کارکرد گیربکس و جعبه دنده نیز وابسته می باشد به همین دلیل نیز می توان نتیجه گرفت که ایجتد تشکال در گیربکس می تواند نشانه ای از کارکرد نامناسب این سنسور باشد.

  • افزایش مصرف سوخت و کاهش بازدهی

قابل توجه است بدانید که اگر سنسور سرعت به درستی کار نکند و یا به هر دلیلی خراب شود ECU نیز دچار مشکل خواهد شد و در نتیجه سنسور اکسیژن نمی تواند غلظت اکسیژن و همچنین آلاینده های حاصل از احتراق خودرو را تنظیم کند بنابراین مصرف سوخت به مراتب بالاتر رفته و از طرفی دیگر بازدهی آن نسب به مصرف به شدت کاهش خواهد یافت.

تعویض سنسور سرعت

تعمیر کاران در صورت مشاهده نشانه های خراب شدن سنسور سرعت در خودرو و اطمینان حاصل کردن از شک خود نسبت به عدم کارکرد مناسب آن از طریق جک های مخصوصی به بلند کردن خودرو اقدام می کنند. پس از بلند کردن اتومبیل به وسیله جک سنسور مورد نظر را از روی شفت خروجی گیر بکس که بر روی دیفرانسیل قرار گرفته است جدا می کنند و سپس قطعه نو را به جای آن قرار می دهند.

پس از جایگذاری سنسور جدید خودرو را از روی جک پایین آورده و جهت اطمینان از سلامت سنسور و درست کار کردن آن، خودر را برای چند دقیقه در جاده مورد آزمایش قرار خواهیم داد.

سنسور سرعت به علت نقش مهمی که دارد از جایگاه ویژه ای برخوردار می باشد بنابراین سعی کنید در صورت خراب شدن بلافاصله آن را تعویض کنید تا با مشکلات بیشتری روبرو نشویید. این قطعه سیستم ضد قفل ترمز را نیز کنترل می کند و به همین دلیل سلامت آن بسیار مهم و قابل توجه می باشد چرا که ممکن است راننده و سایر نشینان را دچار تصادف و خسارت های جانی کند.

قیمت سنسور سرعت

لیست قیمت سنسور سرعت امروزه بسیار متفاوت شده است چرا که تولیدکنندگان متعددی در سراسر کشور به وجود آمده اند که این محصولات را تولید کرده و با کیفیت و قیمت های گوناگون و همچنین تحت برند های مختلف در دسترس خریداران قرار می دهند اما نکته ای که باید به ان توجه داشته باشید این است که سعی کنید همواره محصلات مورد نیاز خود را از فروشگاه های معتبر خریداری نمایید چرا که این فروشگاه ها قطعات خود را با قیمت هایی بسیار مناسب نسبت به سایر فروشندگان دیگر در دسترس خریداران قرار می دهند.

ماشین پلاس بزرگترین فروشگاه لوازم یدکی خودرو در سراسر ایران