بوش طبق یکی از قطعات یدکی خودرو محسوب می شود که در ارتباط مستقیم با سیستم تعلیق و فرمان پذیری اتومبیل می باشد به گونه ای که اگر بخواهید عملکرد این قطعه را بهتر درک کنید باید ابتدا اطلاعات مختصری در رابطه با این سیستم داشته باشید.

ما در این بخش ابتدا شما را به طور کلی با بخش تعلیق و فرمان پذیری خودرو آشنا می کنیم و سپس هر آنچه لازم است که راجع به بوش طبق بدانید را ارائه خواهیم داد به طوری که علاقه مندان می توانند به تمامی سوالات ذهنی خودر در این رابطه پاسخ دهند و این محصول را بیش از پیش بشناسند.

سیستم تعلیق خودرو چیست؟

سیستم تعلیق خودرو

سیستم تعلیق خودرو

سیستم تعلیق به عنوان یکی از بخش های فوق العاده مهم خودرو شناخته می شود چرا که اگر این سیستم وجود نداشته باشد طول عمر خودرو به شدت پایین آمده ضربه های وارد شده به آن کاملا به اتاق خودرو همچنین سرنشینان آن وارد می شود.

سیستم تعلیق که در برخی جاها با نام سیستم فنر بندی نیز عنوان می شود مجموعه قطعات مختلفی است که اگر چند مورد از ان ها را نام ببریم می توانیم به کمک فنر قطعات فنر بندی شده، ستون نگهدارنده و همچنین چرخ های اتومبیل اشاره کرد. عملکرد این سیستم به این شیوه می باشد که ضربه ها، ناهمواره ها و موجود در سطح جاده و تمامی نوسانات وارد شده بر خودرو را تا حد امکان دفع می کنند و مانع از اثر گذاری آن ها بر اتاق خودرو و سرنشینان آن خواهد شد.

حفظ کنترل و دفع نوسانات وارد شده به خودرو مهمترین وظیفه این خش می باشد اما حائز اهمیت است بدانید که مسیر دهی به اتومبیل نیز از جمله نقش های فرعی این سیستم به شمار می رود.

با توجه به توضیحاتی که دادیم تا حدودی با سیستم تعلیق و رابطه آن با هدایت پذیری خودرو آشنایی پیدا کردید از این پس می خواهیم توضیحات مربوط به بوش طبق را شروع نموده و آن را به طور تمام و کمال تشریح کنیم پس اگر شما نیز یکی از افرادی هستید که می خواهید اطلاعات کامل تری راجع به این قطعات داشته باشید ما را در ادامه ی این بخش همراهی کنید.

بوش طبق چیست؟

بوش طبق

بوش طبق

بوش یکی از قطعات خودرو می باشد که می توان آن را در بخش های مختلفی از جمله سیلندر، اکسل عقبی، سیستم تعلیق و… مشاهده کرد. این قطعه به عنوان یک عایق ارتعاشی عمل کرده و فواصل بین قطعات مختلف خودرو را مرز بندی می کند. این مرزبندی توسط بوش سبب کاهش انتقال انرژی بین آن ها خواهد شد.

همانطور که گفتیم این قطعات انتقال انرژی بین بخش های مختلف را کم می کند و در این رابطه حائز اهمیت است بدانید که این کم شدن انرژی سبب افزایش امنیت و راحتی سرنشینان و رانندگان خودرو خواهد شد.

بوش ها در بخش های مختلف خودرو با عنواین گوناگونی همراه می شود که قابل توجه است بدانید به بوش های موجود در سیستم تعلیق بوشش طبق می گویند. این بوش بیشترین نقش را در کاهش نوسانات جاده ای دارد.

سیستم تعلیق از بخش های گوناگونی درست شده است که بوش طبق از جمله مهمترین آن‌ها است. بو موجود در سیستم تعلیق موظف است که قطعات مختلف این سیستم را متصل به هم نگهداشته و اتصال آن ها را به بهترین نحو ممکن حفظ کند در حالی که اصلی ترین دلیل استفاده از آن حذف سر و صدا و همچنین ارتعاش های سیستم تعلیق است.

انواع بوش طبق

بوش طبق یکی از مهمترین قطعات خودرو می باشد که اکثرا از جنس پلی اورتان یا لاستیک طبیعی ساخته می شوند. این قطعات دارای خاصیت انعطاف پذیری بالایی بوده و به همین سبب می تواند تا حدود زیادی ضربات وارد شده به سیستم تعلیق را جذب کرده و مانع از انتقال آن به سایر قطعات شود. بوش هایی که از جنس اورتان درست می وند نسبت به بوش های پلاستیکی دارای خاصیت کشسانی کمتری می باشند و به همین دلیل ممکن است تا حدود زیادی بر روی فرمان پذیری خودرو تاثیر گذارد.

  • بوش لاستیک طبیعی

بوش های که از جنس لاستیک درست شده اند از طول عمر فوق العاده بالا و انعطاف پذیری مناسبی برخوردار هستند. این محصولات به علت جنس خاصی که دارند در دمای پایین می تواند مقاومت خوبی داشته باشد.

  • بوش پلی اورتان

پلی اورتان ها از مقاومت بسیار بیشتری نسبت به پلاستیکی ها در برابر گرما برخوردار هستند اما برخلاف آن ها انعطاف پذیری کمی دارنند. کم بودن خاصیت کشسانی و انعطاف بوش طبق های پلی اورتان ممکن اسن باعث کاهش فرمان پذیری خودرو و یا حتی ایجاد اختلال در آن شود. رانندگان و تعمیر کاران برای رفع این عیب آن ها را با گریس و روغن نرم می کنند.

حتما مطالعه فرمایید: پلوس و هر آنچه باید در رابطه با پلوس دانست.

عوامل خرابی بوش طبق

همانطور که می دانید خودرو از بخش های بسیار متعددی در ست شده اند و هر یک از آن ها ممکن است بعد از چند مدت دچار اختلال شده و نیازمند تعویض و یا تعمیر شوند. طول عمر این قطعات ممکن است بر اثر عوامل مختلفی نسبت به حالت عادی کمتر شود. ما در این بخش می خواهیم به چند مورد از مهمترین عواملی که ممکن سبب ایجاد اختلال در بوش طبق شوند اشاره کنیم پس اگر شما نیز یکی از افرادی هستید که می خواهید یشتر با این عوامل آشنا شوید ما را در ادامه این بخش همراهی نمایید.

جاده های ناهموار و وجود پستی و بلندی های بیش از حد جاده ای، وزن زیاد اتومبیل، بی کیفیت بودن جنس بوش طبق، کارکرد بیش از حد بوش و… از جمله مهمترین عوامل جانبی هستند که باعث کاهش طول عمر این قطعات خواهند شد و ممکن است عملکرد آن ها را با اختلال مواجه کنند. آسب دیدگی سیبک های خودرو و همچنین بیرون زدگی بوش های بازویی از دیگر عوامل مهم بروز اختلال در این قطعه خواهد شد.

علائم خرابی بوش طبق

  1. همانطور که گفتیم یکی از مهمترین نقش های بوش طبق اتصال طبق به سایر قطعات سیستم تعلیق می باشد به همین دلیل می توان نتیجه گرفت که شنیدن صدا های نابهنجار از چرخ های جلویی به هنگام حرکت ممکن است نشان دهنده خراب شدن این قطعه باشد.
  2. احساس وجود لرزش در سیستم تعلیق اتومبیل و همچنین کاهش فرومان پذیری و قدرت هدایت خودرو یکی دیگر از مهمترین نشانه های عدم کارکرد مناسب بوش های طبق می باشد و راننده را به هنگام رانندگی آزرده خاطر می کند بنابراین بهتر است بلافاصله در صدد رفع آن اقدام کرد.
  3. شنیده شدن صدای تق تق از چرخ های جلویی به هنگام چرخاندن فرمان اگر مربوط به سیبک و یا سایر قطعات سیستم تعلیق نباشد ممکن است نشان از اختلال در بوش طبق باشد.

راهکار افزایش طول عمر بوش طبق

بوش طبق ها نسبت به بسیاری از قطعات دیگر دارای طول عمر بالاتری می باشند ولی آن ها نیز ممکن است بر اثر عامل مختلف و یا کارکرد طولانی مدت دچار فرسودگی شده و نیازمند تعویض شوند. قابل توجه رانندگان این که می توانند با رعایت برخی نکات ساده دوام و ماندگاری این قطعات را به مراتب نسبت به حالت عادی بالاتر برده و بازدهی بیشتری از آن ها کسب کنند.

ما می خواهیم در این بخش شما را با چند مورد از مهمترین نکات مورد توجه در این رابطه آشنا کنیم پس اگر یکی از افرادی هستید که می خواهید بدانید چه نکاتی می تواند مانع از فرسودگی زود رس بوش طبق های خودرو شود ما را در ادامه این بخش همراهی نمایید.

  • سعی کنید از حرکت کردن با سرعت بالا تا حد امکان بپرهیزید چرا که سرعت بالا نه تنها ایمنی را کاهش می دهد بلکه در خراب شدن قطعات مختلفی همچون بوش طبق نیز موثر است.
  • رانندگان توجه داشته باشند که هرگز بی دلیل از ترمز کردن ناگهانی استفاده نکنند.
  • هر از چند گاهی سیستم تعلیق خودرو را تحت نظر متخصصان مربوطه در این زمینه چک کنید.
  • مهمترین عاملی که می تواند در طول عمر این محصولات و سایر قطعات یدکی دیگر موثر باشد برند محصول است بنابراین همواره سعی کنید قطعات مورد نیاز خود را از برند های معتبر و با کیفیت خریداری نمایید.

حتما مطالعه فرمایید: نحوه تشخیص خرابی سیبک خودرو

آموزش تعویض بوش طبق

بوش طبق یکی از قطعات داخلی سیستم تعلیق می باشد بنابراین اگر بخواهید آن را تعویض و یا تعمیر کنید باید تمامی سیستم تعلیق را دستکاری کنید بنابراین اگر احساس می کنید که بوش طبق خودرو مورد نظرتان دچار اختلال شده است و یا یکی از علائم خرابی آن را مشاهده می کنید بهتر است آن را با یک تعمیر کار ماهر در میان بگذارید و خود دست به آچار نشوید.

شرکت سایپا برای راهنمایی هر چه بیشتر نمایندگی ها و تعمیرکاران خود تا حدودی به آموزش صحیح تعویض قطعات خودرو می پردازد ما نیز در این بخش فایل مربوط به آموزش تعویض بوش طبق را تعبیه می کنیم تا علاقه مندان با خواندن این متن که در لینک اینجا درج شده است تا حدود زیادی با نحوه تعویض این قطعه آشنایی پیدا کنند.

قیمت بوش طبق

همانطور که می دانید بوش طبق یکی از قطعات مصرفی خودرو محسوب می شود و توجه تولید کنندگان مختلفی را به خود جلب کرده است به گونه ای که امروزه تولیدکنندگان متعددی در سراسر کشور وجود دارند که این محصولات را با کیفیت های مختلف تولید کرده و با قیمت های گوناگون عرضه خواهند کرد. قیمت این محصولات با توجه به برند آن می تواند متفاوت باشد چرا که هر برندی مربوطه تولید کننده خاصی می باشد و هر تولید کننده ای نیز از مواد اولیه مطابق یل خود استفاده می کند.

فروشندگان نیز یکی دیگر از عوامل تعیین قیمت بوش طبق های موجود در بازار می باشند به طوری که برخی از آن ها محصولات خود را به طور مستقیم از تولیدکننده دریافت کرده و به فروش می رسانند ولی برخی دیگر محصولات مورد نیازشان را از واسط های گوناگون موجود در کشور دریافت کرده و به همین دلیل با قیمت هایی بسیار بالاتر از نمایندگی های فروش در دسترس خریداران قرار می دهند پس همواره سعی کنید محصولت خود را از نمایندگی های معتبر موجود خریداری کنید.

فروشگاه آنلاین ماشین پلاس یکی از بزرگترین نمایندگی های فروش برند های معتبر لوازم یدکی خودرو در کشور می باشد که محصولات خود را به طور مستقیم از تولیدی ها دریافت کرده و با قیمت هایی فوق العاده استثنایی و کیفیت بالا در دسترس مردم قرار می دهد.

خریداران می توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر با این مجموعه و همچنین اطلاع از سایر محصولات و قیمت آن ها با پشتیبانی این مجموعه ارتباط برقرار کنند.