موتور یا پیشرانه وظیفه‌ی تولید انرژی خودرو را بر عهده دارند. موتور از قطعاتی تشکیل شده که قسمتی از آن‌ها ثابت و قسمتی در حال حرکت یا دوران هستند. یک سری از این قطعات در معرض تنش‌های زیاد و اصطکاک هستند که این اصطکاک موجب گرم شدن این قطعات می‌شود. به همین خاطر برای به حداقل رساندن اصطکاک و کاهش دمای قطعات از روغن استفاده می‌کنند. روغن گرمای زیاد قطعات را به خود جذب می‌کند. وسیله‌ای که روغن را به حرکت در می‌آورد و به مدار روغن پمپ می‌کند اویل پمپ نام دارد. قطعات موتور خودرو بعد از استارت زدن در معرض تنش و اصطکاک می‌باشند و این اصطکاک باعث گرم شدن قطعات می‌شود. که اگر این افزایش دما سیر صعودی داشته باشد اجزای موتور ذوب می‌شوند. پس باید به محض روشن شدن موتور عمل خنک کاری و روانکاری هم شروع شود. در خودرو عمل خنک کاری قطعات موتوری توسط آب و روغن صورت می‌گیرد و کمبود هر کدام از این دو موجب وارد شدن خسارت به موتور خودرو می‌شود.

اویل پمپ چیست؟

اویل پمپ (oil pump) یا همان پمپ روغن یک موتور پمپ کننده روغن است که داخل بلوک سیلندر قرار دارد. نیروی خود را بطور غیر مستقیم و بوسیله‌ی واسطه از موتور می‌گیرد این واسطه‌ها بسته به نوع موتورها متغییر هستند که شامل میل‌ لنگ، میل بادامک، میل سوپاپ و یا محور دلکو می‌باشند. روغن، اصطکاک بین قطعات داخل سیلندر و سرسیلندر را به حداقل می‌رساند. به این صورت که یک فیلم نازک از روغن مابین دیواره‌ی خارجی پیستون و دیواره داخلی بوش سیلندر قرار می‌گیرد و عمل خنک کاری و روانکاری را انجام می‌دهد. این روغن از طریق کانال‌ها به قسمت بالای سرسیلندر هم می‌رسد یعنی پشت سوپاپ‌ها. در این قسمت روغن اطراف میل سوپاپ قرار می‌گیرد و اگر لاستیک‌ های ساق سوپاپ مشکل پیدا کند روغن به محفظه احتراق نفوذ کرده و عمل روغن سوزی صورت می‌پذیرد.

واتر پمپ

واتر پمپ

انواع اویل پمپ

1. پمپ دنده‌ ای

در این سیستم از دو چرخ دنده هم قطر استفاده کرده‌اند که روی دو محور موازی قرار گرفته‌اند. یکی از این دو چرخ دنده محرک و یکی دیگر هرزگرد است چرخ دنده محرک نیروی خود را از میل لنگ می‌گیرد. این دو چرخ دنده داخل پوسته اویل پمپ قرار دارند و چرخ دنده محرک با چرخش خود باعث چرخش چرخ دنده هرزگرد می‌شود. زمانی که روغن وارد این محفظه می‌شود میان چرخ دنده‌ها و بدنه اویل پمپ قرار می‌گیرد و به بیرون پمپ می‌شود.

واتر پمپ و هر آنچه باید راجع به واتر پمپ دانست

واتر پمپ و هر آنچه باید راجع به واتر پمپ دانست

2. پمپ روتوری 

این پمپ هم از نظر عملکرد شباهت زیادی به نوع دنده‌ای دارد با این تفاوت که فقط از یک چرخ دنده تشکیل شده است. روتور خارجی محرک و روتور داخلی متحرک است زمانی که روتور محرک به حرکت در می‌آید یک فضای خالی بین روتور محرک و متحرک ایجاد می‌شود و روغن آنجا قرار می‌گیرد و با چرخش این دو روغن به بیرون پمپ می‌شود. پمپ روتوری بازدهی بیشتری نسبت به پمپ دنده‌ای دارد.

3. پمپ سوزنی

در این نوع پمپ، روغن بوسیله‌ی یک پلانچر و یک فنر به مدار روغن فرستاده می‌شود. این نوع پمپ‌ها دارای فشار زیادی می‌باشند که معمولا در موتور سیلکت‌ها از آن استفاده می‌کنند.

اهمیت کارکرد صحیح پمپ روغن

همانگونه که قبلا اشاره کردیم پمپ روغن وظیفه‌ی پمپ کردن روغن را به داخل مدار روغن برعهده دارد. حال اگر این قطعه وظیفه‌ی خود را به نحوه احسن انجام ندهد شما متحمل خسارات زیادی می‌شوید. پس اگر حس کردید که خودروی شما به درستی راه نمی‌رود، قدرت آن کم است و یا سنگین است این بخاطر کاهش روغن است و باید حتما اویل پمپ را چک کنید. چون اگر روغن کافی به موتور نرسد یاتاقان‌های متحرک بر اثر گرمای تولید شده زیاد، ذوب می‌شوند و عملا می‌گویند موتور یاتاقان زده است و هزینه‌ی بالایی برای شما دارد.

5 مورد از علایم خرابی اویل پمپ

برای این که شما بتوانید عیب‌ و نقص‌های قطعات خودروی خود را شناسایی کنید با تمام چراغ‌های هشدار دهنده و آمپرهای آن به درستی کار کند. یعنی خودرو باید کاملا بدون نقص باشد تا بتوان در بروز مشکل سریع آن را شناسایی کرد. در ادامه پنج مورد از علایم خرابی اویل پمپ را برای شما تشریح خواهیم کرد.

1. کاهش فشار روغن

پمپ روغن فشار روغن در موتور را تعیین می‌کند. اگر این فشار از یک میزان مشخص پایین‌تر باشد پمپ روغن عیب آورده است. اولین هشدار که خودرو به شما می‌دهد روشن شدن چراغ هشدار روغن است. ولی ابتدا باید سطح روغن را چک کنیم چون اگر سطح روغن هم پایین باشد این چراغ هشدار روشن می‌شود. پس اگر سطح روغن پایین باشد ابتدا به روغن موتور بیافزایید تا به حد نرمال برسد اگر دوباره چراغ هشدار روغن روشن شد شک نکنید که اویل پمپ خودروی شما مشکل پیدا کرده است. پس، قبل از بدتر شدن وضعیت مشکل را رفع کنید.

واتر پمپ و هر آنچه باید راجع به واتر پمپ دانست

واتر پمپ و هر آنچه باید راجع به واتر پمپ دانست

2. افزایش دمای موتور

روغن در موتور خودرو عمل روانکاری را انجام می‌دهد و همچنین باعث خنک شدن قطعات فلزی متحرک داخل موتور می‌شود. اگر موتور خودرو روغن کافی دریافت نکند دمای این قطعات به دلیل سایش به هم بالا می‌رود، اگر دمای موتور بالا رود چراغ هشدار دما روشن می‌شود پس باید فورا به یک مکانیک خوب مراجعه کنید. امکان دارد سطح آب رادیاتور هم پایین باشد که دمای موتور بالا رفته است. نباید این علایم را پشت گوش انداخت چون هزینه‌های زیادی را برای شما به دنبال دارد.

واتر پمپ و هر آنچه باید راجع به واتر پمپ دانست

واتر پمپ و هر آنچه باید راجع به واتر پمپ دانست

3. سر و صدای سوپاپ‌ها

سوپاپ‌ها از مهم ترین قطعات داخل سر سیلندر می‌باشد که نقشی اصلی در احتراق موتور دارند. این سوپاپ‌ها دارای حرکاتی خطی هستند که میل سوپاپ به آن‌ها منتقل می‌کند. اگر این قطعات به خوبی روانکاری نشوند فرسوده می‌شوند و عملا موتور گریپاچ می‌کند، قبل از این اتفاقات سوپاپ‌ها صدا پیدا می‌کنند و این نشانه‌ی کمبود روغن در این مکان است.

4. سر و صدای پمپ روغن

زمانی این اتفاق رخ می‌دهد که چرخ دنده‌های داخل پمپ فرسوده شده باشند و در حین کار صدای ناهنجار ایجاد می‌کنند. چون این پمپ نیروی خود را از میل لنگ می‌گیرد از زمانی که خودرو را روشن می‌کنید سر و صدای پمپ هم شروع می‌شود اینجاست که باید بفهمید که اویل پمپ شما دچار نقص شده است. در کل این اتفاق خیلی کمک رخ می‌دهد.

5. سر و صدای لیفترهای هیدرولیکی

این قطعه برای حفظ عملکرد سوپاپ خودروی شما بسیار مهم است. هر نقصی در پمپ روغن که باعث کاهش فشار روغن شود و روغن کافی به این لیفترها نرسد وظیفه‌ی خود را به نحوه احسن انجام نمی‌دهند. و سرو صدای غیر معمول ایجاد می‌کنند، نوع روغن موتور مورد استفاده بر روی صدای این لیفترها موثر است. در اینجا می‌توانید روغن موتور باکیفیت و مرغوب، مخصوص خودروی خود را با قیمت مناسب تهیه فرمایید.

حتما مطالعه فرمایید: واتر پمپ و هر آنچه باید راجع به واتر پمپ دانست.

چند علت که موجب خرابی اویل پمپ می‌شود

اویل پمپ قطعه‌ای است که به ندرت دچار مشکل می‌شود و اکثرا تاثیرات منفی قسمت‌های دیگر خودرو که به اویل پمپ مرتبط هستند که باعث خرابی این قطعه می‌شوند. چند نمونه از این موارد را با هم بررسی می‌کنیم:

1. کثیف بودن فیلتر روغن

کثیف بودن فیلتر روغن یکی از عوامل خرابی اویل پمپ است. چون روغن از این فیلتر عبور می‌کند و آخر سر به این پمپ برمی‌گردد اگر کثیف باشد قطعات داخل پوسته را سریع‌تر فرسوده می‌کند.

واتر پمپ و هر آنچه باید راجع به واتر پمپ دانست

واتر پمپ و هر آنچه باید راجع به واتر پمپ دانست

2. راندن با دور موتور بالا

زمانی که دور موتور بالا برود حرکت پیستون و سوپاپ‌ها سریع‌تر می‌شود. به همین دلیل دمای داخل موتور بالا می‌رود و دمای بالا برای اویل پمپ سم است.

واتر پمپ و هر آنچه باید راجع به واتر پمپ دانست

واتر پمپ و هر آنچه باید راجع به واتر پمپ دانست

3. بدون آب ماندن موتور

آب وظیفه‌ی خنک کاری موتور را برعهده دارد اگر سطح آب پایین باشد و آب کافی برای خنک کاری به موتور نرسد دمای موتور بالا می‌رود. در مورد قبلی اشاره کردیم که دمای بالا برای اویل پمپ مضر می‌باشد.

واتر پمپ و هر آنچه باید راجع به واتر پمپ دانست

واتر پمپ و هر آنچه باید راجع به واتر پمپ دانست

4. روغن موتور کهنه

اگر روغن موتور کهنه باشد خاصیت کشسانی خود را از دست می‌دهد و کیفیتی را که باید داشته باشد ندارد. روغن کهنه است یعنی غلظت اولیه را ندارد و دارای ناخالصی است این ناخالصی مشکل ساز می‌باشد و امکان فرسوده کردن چرخ دهده های پمپ روغن را دارد. امروزه یک سری افراد سود جو روغن موتورهایی به بازار عرضه می‌کنند که ناخالصی زیادی و طول عمر کمی دارد. همیشه از روغن موتورهای معروف و محبوب بازار استفاده کنید که اصالت خود را زیر سوال نمی‌برند. شما می‌توانید اطلاعتی مهم و اساسی در زمینه روغن موتور کسب کنید که به خرید بهتر شما کمک خواهد کرد.

واتر پمپ و هر آنچه باید راجع به واتر پمپ دانست

واتر پمپ و هر آنچه باید راجع به واتر پمپ دانست

5. کثیف بودن قطعات موتور

چون روغن موتور با قطعات داخل موتور در تماس است کثیفی آن‌ها باعث کثیفی روغن می‌شود. و زمانی که روغن کثیف به اویل پمپ بر می‌گردد باعث معیوب شدن ان می‌شود. شکل پایین یک پیستون کثیف را نشان می‌دهد که این کثیفی به روغن موتور منتقل می‌شود.

واتر پمپ و هر آنچه باید راجع به واتر پمپ دانست

واتر پمپ و هر آنچه باید راجع به واتر پمپ دانست

چه زمانی باید پمپ روغن را تعویض کنیم؟

بعضی مواقع پیش می‌آید که هیچ کدام از مشکلات بالا رخ نداده است و چراغ هشدار روغن خودرو روشن می‌شود. سطح روغن پایین می‌آِید و عملا خودروی شما روغن سوزی یا نشتی ندارد. باید به بدنه (پوسته) اویل پمپ نگاه کنید که اگر چرب باشد امکان دارد روغن نشت کرده باشد که حتما دیواره پمپ ترک یا شکستگی دارد. پس باید نسبت به تعویض آن سریع اقدام کنید تا هزینه‌های دیگری را برای شما به ارمغان نیاورد.

از کجا اویل پمپ با کیفیت بخریم؟

در مطالب بالا از اهمیت فوق العاده اویل پمپ یا همان پمپ روغن صحبت کردیم و تا حدودی با کاربرد و کارایی آن آشنا شدید. این قطعه یکی از قطعات بسیار اساسی موتور است و ما نباید از صحت و سلامت آن غافل شویم. چون کوچکترین نقص در این سیستم می‌تواند خسارت‌های میلیونی به شما وارد کند. محصولات این فروشگاه از برندهای معتبر و طبق آخرین استانداردهای روز دنیا ساخته شده‌اند و شما با استفاده از این محصولات می‌توانید با اطمینان خاطر کامل رانندگی کنید. شما عزیزان با خرید اویل پمپ از فروشگاه ماشین پلاس تفاوت قیمت محصولات را متوجه خواهید شد.


خرید انواع اویل پمپ برند های مختلف از فروشگاه آنلاین ماشین پلاس