واتر پمپ چیست و چه وظیفه ای دارد؟

واتر پمپ یکی از مهمترین قطعات پیشرانه و موتور خودرو می باشد و همانگونه که از اسمش معلوم است؛ اصلی ترین وظیفه این قطعه پمپاژ کردن آب به بخش های گوناگون موتور می باشد. به عبارتی دیگر این قطعه به طور دائم آب و صد یخ موجود در محفظه های مربوطه را به سایر بخش های پیشرانه و موتور خواهد فرستاد. ترکیب آب و ضد یخ از اهمیت فوق العاده بالایی برخوردار می باشند به طوری که این مواد باعث می شوند که موتور اتومبیل در فصل های سرد دچار یخ زدگی و در فصل های گرم دچار جوشیدن نشوند بنابراین به حرکت در آمدن این مواد در میان قطعات مختلف خودرو بسیار حائز اهمیت بوده و نتیجه می گیریم که نقش واتر پمپ ها نیز بسیار قابل توجه می باشد.

واتر پمپ ها اغلب بر روی سیلندر ها و کنار تسمه تایم قرار می گیرند. این قطعات دارای پره های فراوانی می باشند و قابل توجه است بدانید که وظیفه پمپاژ کردن آب و ضد یخ بر عهده این پره ها می باشد به طوری که این مواد به وسیله این پره ها از رادیاتور خارج شده و در اطراف سیلندر ها و موتور به حرکت در می آیند و سپس دوباره به رادیاتور بر خواهند گشت.

اجزای واتر پمپ

این قطعات از بخش های مختلفی درست شده اند که با هماهنگی یکدیگر عمل کرده و آب را از رادیاتور به سمت سایر قطعات خارج کرده و سپس بدون هیچ گونه نشتی به رادیاتور بر می گردانند. ما در اینب خش می خواهیم شما را با اجزای واتر پمپ آشنا کنیم. پس اگر می خواهید اطلاعات خود را راجع به این محصولات و بخش های سازنده آن کامل کنید ما را در ادامه این بخش همراهی نمایید.

آب پخش کن

آب پخش کن یکی از مهمترین بخش های واتر پمپ ها محسوب می شود. این قطعه به طوری طراحی شده است تا بتواند فشار مربوط به هیدرولیک مورد نیاز برای انتقال سیال خنک کننده به سایر قسمت های مورد نظر را فراهم کند. آب پخش کن ها به علت نقش قابل توجهی که دارند توسط تکنولوژی های مختلفی همچون ورق کاری، کشش، فروم و …ساخته می شوند.

بلبرینگ واتر پمپ

بلبرینگ ها یکی از قطعات جدید الورود به این محصولات می باشند به طوری که اگر نمونه های قدیمی این قطعات را مورد بررسی قرار دهید متوجه خواهید شد که فاقد بلبرینگ بوده اند. این بلبرینگ ها از دو ردیف ساچمه درست شده اند. بلبرینگ های واتر پمپ به طور مستقیم نیرو های ناشی از کشش تسمه تایم بر عهده دارند و طراحی آن ها به گونه ای می باشد که بتوانند طول عمر بالا و مفیدی داشته باشند. تمامی بلبرینگ ها استفاده شده در این قطعات دارای یک نوع گریس مخصوص می باشند که به صورت مادام العمر در آن تعبیه شده و خراب نمی شود. این بلبرینگ ها از طریق یک جفت کاسه نمد احاطه شده اند تا مانع از ورود گرد و غبار به داخل و خروج گریس از داخل واتر پمپ شوند.

مکانیکال سیل

مکانیکال سیل یکی دیگر از قطعات واتر پمپ بوده که مانع از ورود مایع خنک کننده به داخل محفظه بلبرینگ خواهد شد.

پوسته

نقش اصلی پوسته هدایت کردن مایع خنک کننده به شیلنگ های می باشد تا آن را به سایر اجزای موتور برساند. طراحی پوسته از این سبب قابل توجه می باشد که بتواند هدر رفتن انرژی را به حداقل مقدار مورد نظر خود برساند و مایع را در مسیر مشخص شده هدایت کند.

پولی

پولی ها را می توان مهمترین جزء واتر پمپ ها در نظر گرفت چرا که این بخش رابط اصلی میان واتر پمپ و موتور خودرو می باشد. این قطعه دارای شیار های گوناگونی بوده و حائز اهمیت است بدانید که این شیار ها با توجه به نوع تسمه به کار رفته در خودرو برگزیده می شوند. سازندگان واتر پمپ ها اغلب از موادی همچون چدن و ورق های فولادی باری ساخت پولی بهره می برند.

هاب

همانطور که پولی واسط بین موتور و پمپ آب می باشد هاب نیز ارتباط بین میل لنگ و پولی را برقرار می کند که اغلب بر روی میل لنگ نیز به صورت پرسی قرار می گیرد. هاب ها نیز همچون پولی از مواد چدنی و فولاد ساخته می شوند.

علائم خرابی واتر پمپ

واتر پمپ و هر آنچه باید راجع به واتر پمپ دانست

همانطور که می دانید خودرو ها از قطعات فراوانی درست شده اند که ممکن است به هر دلیل دچار خرابی شوند و حایز اهمیت است بدانید که قطعات در صورت خراب شدن نشانه های مختلفی را از خود به نمایش می گذارند تا راننده یا تعمیر کار راحت تر بتواند علت خرابی را پیدا کرده و قطعه مورد نظر را تعویض نماید. طبق تحقیقات ما در سایت های اینترنتی متوجه شدیم جستجو کاربران جهت تشخیص علائم خرابی واتر پمپ پژو 405، سمند و سایر خودرو های بسیار زیاد بوده است و به همین دلیل تصمیم گرفتیم تا با ارایه مطالب ذیل به همه سوالات شما در این رابطه جواب دهیم. با ما همراه باشید.

داغ شدن بیش از حد موتور

در بخش های قبلی اشاره کردیم که مهمترین وظیفه واتر پمپ خنک کردن موتور خودرو می باشد و به همین دلیل نیز می توانیم بگوییم که در صورت افزایش دما موتور باید بلافاصله به وجود اختلال در عملکرد پمپ آب ماشین شک کنید.

شنیدن صدای ناله مانند قرقره واتر پمپ

قرقره متصل به پمپ آب ماشین ممکن است در اثر سرعت بالا صدایی شبیه ناله از خود ایجاد کند و قابل توجه است بدانید که این صدا به علت فرسودگی واتر پمپ در نهایت شل شدن قرقره می باشد.

نشت مایع خنک کننده

واتر پمپ ها آب را از رادیاتور خارج کرده و در مسیر مشخص به سیلندر و سایر قطعات خودرو می رساند و سپس همین مایع را از همین مسیر دوباره به رادیاتور بر می گرداند اما اگر دچار اختلال شود و نتواند عملکرد خود را به درستی انجام دهد بخش از این مایع به خارج از خودرو نشت کرده و می توان را بر روی زمین مشاهده کرد.

خرید واتر پمپ

نقش قابل توجه و مهم واتر پمپ ها حکم می کند که همواره از بهترین محصولات به عنوان این قطعه در خودرو ها استفاده کرد. خریداران باید توجه داشته باشند که محصولات مورد نظرشان را از چه فروشگاه هایی خریداری می کنند چرا که امروزه سودجویان متعددی در سراسر بازار وجود دارند که مخصولات بی کیفیت را با قیمت هایی بالا در اختیار خریداران قرار می دهند.

ماشین پلاس یکی از بزرگترین و معتبر ترین فروشنده های واتر پمپ در سراسر ایران می باشد. این مجموعه به عنوان یک فروشگاه لوازم یدکی خودرو به صورت اینترنتی فعالیت کرده و کلیه محصولات خود را با داشتن بر چسب اطمینان و ضمانت اصلی بودن کالا در اختیار مردم می گذارد.
ماشین پلاس بزرگترین فروشگاه آنلاین قطعات یدکی می باشد که نمایندگی اغلب برند های معتبر را در اختیار خود گرفته و با داشتن کادر مجرب و متخصص در این زمینه به فعالیت می ردازد به طوری که مردم می توانتد با مراجعه به این مجموعه خرید مطمئن و رضایت بخش را تجربه کنند.