پلوس چیست و چه وظیفه ای دارد؟

پلوس و هر آنچه باید در رابطه با پلوس بدانید

پلوس و هر آنچه باید در رابطه با پلوس بدانید

همانطور که می دانید هر خودرویی از تعداد فراوانی قطعات گوناگون تشکیل شده است و هر کدام از این قطعات از اهمیت مورد توجهی برخوردار می باشند چرا که دارای نقش منحصر به فردی هستند. جلو بندی خودرو که به احتمال تا به امروز بار ها اسم آن را شنیده اید مجموعه ای قطعات مختلف می باشد که هر کدام وظیفه خاصی بر عهده دارند و حایز اهمیت است بدانید که پلوس یکی از مهمترین اجزاء این بخش به حساب می آید.

پلوس ها نیرویی را که توسط موتور خودرو تولید می شود به جعبه دنده یا همان گیربکس ها انتقال می دهند. این نیرو پس از رسیدن به گیربکس توسط میل گاردان به سمت دیفرانسیل هدایت می شود زیرا این قطعه دور چرخ های اتومبیل را تنظیم می کند. میله ای از داخل دیفرانسیل به چرخ های دو طرف خودرو متصل می باشد که نیروی دیفرانسیل را به چرخ ها انتقال می دهد و قابل توجه است بدانید که این میله همان پلوس می باشد.

اصلاح دو دیفرانسیل را حتما شنیده اید. این اصطلاح برای خودرو هایی می باشد که دارای دو دیفرانسیل جداگانه هستند که در این خودرو ها همواره به انتقال نیرو از دیفرانسیل به چرخ ها نیاز نداریم بلکه در صورت تمایل می توان با استفاده از دنده کمک از هر چهار چرخ برای حرکت استفاده کرد.

انواع پلوس خودرو

پلوس و هر آنچه باید در رابطه با پلوس بدانید

پلوس و هر آنچه باید در رابطه با پلوس بدانید

عملکرد پلوس در اتومبیل ها به مرور زمان تکامل یافته تر شد به طوری که امروزه اگر توجه کنید ایفای نقش این قطعات با نمونه های قدیمی متفاوت می باشد. انتقال قدرت در خودرو های قدیمی به وسیله تعداد زیادی ساچمه موجود در پلوس انجام می شد؛ این در حالی است که در نمونه های جدید این انتقال نیرو توسط یک سه شاخه انجام می شود که آن هم درون پلوس تعبیه شده است. قدرت عملکرد این سه شاخه به مراتب بالا تر از ساچمه های موجود در نمونه های قدیمی تر می باشد.

از کجا بدانیم پلوس ماشین خراب شده است؟

مهمترین و شایع ترین نشانه خرابی پلوس ها ایجاد صدای تق تق کردن از جانب چرخ ها می باشد به گونه ای که در این صورت باید متوجه شوید که سرپلوس خودرو شما دچار اختلال شده است. نکته دیگری که حائز اهمیت در این رابطه بدانید این است که اگر می خواهید بدانید سرپلوس ها خراب شده مربوط به کدام سمت خودرو می باشد باید فرمان را دو دور کامل به یک طرف بچرخانید و دقت کنید تا بفهمید که از آن سمت صدای تق تق می آید یا نه که اگر شنیده شود نشان از اختلال در سر پلوس های آن سمت خواهد بود.

دلایل خرابی پلوس

نحوه رانندگی کردن در سلامت پلوس ها به شدت تاثیرگذار خواهد بود چرا که از مهمترین قطعات لازمه برای حرکت خودرو بشمار می رود، اهمیت وجود این قطعه به حدی بالا است که اگر به درستی کار نکند خودرو ثابت می ماند. رانندگی کردن با سرعت های بیش از حد و همچنین ترمز کردن های نابجا از مهمترین عواملی هستند که طول عمر پلوس را به مراتب کم می کنند و حتی می توانند به موتور خودرو نیز آسیب های جدی وارد نمایند. چک کردن گردگیر ها یکی دیگر از مهمترین نکاتی می باشد که در طول عمر پلوس و سایر قطعات دیگر خودرو تاثیر گذار است چرا که اگر گردگیر ها پاره شوند دیگر نمی توانند مانع از ورود گرد و خاک های جاده ای به محفظه داخلی خودرو شوند و همین عامل سبب خرابی موتور و دیگر اجزاء یدکی اتومبیل خواهد شد.

شایع ترین علل خرابی

  1. طبق گفته متخصصان خودرو سازی و همچنین تعمیرکاران حرفه ای، مهمترین و شایع ترین علل خرابی پلوس ها پاره شدن گردگیر آن ها می باشد.
  2. چک کردن سر پلوس ها نیز از اهمیت بالایی برخوردار است چرا که ممکن است چک نکردن آن خود تبدیل به یکی از عوامل خرابی این قطعات شود.
  3. رها کردن غیر اصولی کلاچ و ضربه های ناگهانی و شدید به خودرو
  4. وسیله هایی که وزن بیشتری نسبت به خودرو دارند بکسل شود.
  5. روشن نمودن خودرو به روش هل دادن و استفاده از دنده
  6. ترمز های نابجا و استفاده نادرست از ترمز دستی
  7. رانندگی کردن با دنده نا مناسب
  8. عدم نگهداری مناسب از خودرو

اجزای سازنده ی پلوس چیست ؟

همانطور که در بخش های قبل نیز توضیح دادیم در یافتید که هر خودرو از اجزا مختلفی تشکیل شده است که هر کدام از آن ها نیز دارای نقش و وظیفه خاصی می باشند که همگی در راستای بهبود عملکرد خودرو ایفای نقش می کنند. پلوس نیز به عنوان یکی از مهمترین قطعات جلو بندی از بخش های مختلفی تشکیل شده است تا با هماهنگی همدیگر بتوانند هر چه بهتر نیروی موجود در دیفرانسیل ها را به محور چرخ انتقال دهند. پلوس ها به ترتیب از اجزای زیر تشکیل شده اند و وجود هر کدام از آن ها از اهمیت بالایی برخوردار می باشد. با ما همراه باشید.

  • سرپلوس
  • مشعلی
  • گردگیر
  • سه شاخه
  • میل پلوس

قیمت پلوس

همانطور که میدانید عوامل مختلفی وجود دارند که به صورت مستقیم و غیر مستقیم بر قیمت محصولات موجود در بازار تاثیر می گذارند که ما در این بخش به دو مورد از مهمترین آن ها اشاره خواهیم کرد.

  • تورم اقتصادی

تورم اقتصادی یکی از مهمترین فاکتور تعیین قیمت کالا ها می باشد چرا که هر چه قیمت مواد اولیه مورد نیاز برای ساخت محصول بالاتر رود به طبع آن نیز قیمت محصول نهایی نیز بیشتر خواهد شد به طوری که اگر توجه کنید متوجه خواهید شد که قیمت محصولات مربوط به لوازم یدکی خودرو در سال های اخیر نسبت به گذشته به مراتب بالاتر رفته است و یکی از مهمترین دلایل آن همین افزایش تورم می باشد.

  • واسط های موجود

همانطور که می بینید امروزه فروشندگان متعددی در سراسر بازار پدید آمده اند که این محصولات را با کیفیت ها و قیمت ها گوناگونی در دسترس خریداران قرار می دهند. اما واسط هایی که خود فروشندگان نیز محصولات مورد نظرشان را از آن ها می خرند برای افزایش سود حاصل از فروش باید قیمت را بالا ببرند پس همواره سعی کنید موارد مورد نیازتان از افرادی خریداری نمایید که به طور مستقیم محصولات را از تولیدکنندگان خریداری می کند.

فروشگاه آنلاین ماشین پلاس بزرگترین مجموعه خرید و فروش لوازم یدکی خودرو می باشد که به طور مستقیم انواع پلوس های با کیفیت را از تولید کنندگان آن ها خریداری کرده و به فروش می رساند.

ماشین پلاس ارائه دهنده کلیه خدمات مربوط به لوازم یدکی خودرو در ایران