نکات مهم در رابطه با نگهداری صحیح خودرو

"<yoastmark

نگهداری صحیح خودرو و پیروی از برنامه تعمیر در دفترچه راهنما و استفاده از فرمولاسیون و نوع روغن و سایر مایعات به شما کمک می کند و همچنین هرگز درجاده در انتظار کمک نمانید. و همچنین از صورتحساب های ترسناک تعمیرات که پس انداز شما را از بین برده و بدهی های زیادی به دوش شما انداخته جلوگیری خواهد کرد.
در این مقاله مهمترین نکات درمورد تعمیر و نگهداری صحیح خودرو را برای شما بیان خواهیم کرد. اگر می خواهید ماشینتان طول عمر بیشتری داشته باشد با ما همراه باشید…

دفترچه ی راهنما

دفترچه راهنمای خودرو

دفترچه راهنمای خودرو

تعداد زیادی از از سرویس‌هایی که روی خودروها انجام می‌شوند، مشترک هستند و در تمام دنیا به یک شکل عرضه و انجام می گردند. اما برای برخی از سرویس ها متفاوت اند و باید آن را بسته به نوع برند و سال ساخت تولید خودرو انجام داد. برای همین منظور یکی از کارهای ضروری برای هر راننده مطالعه ی دفترچه راهنمای نگهداری صحیح خودروست. در ضمن برای کسانیکه به دفترچه ی راهنمای خودرو دسترسی ندارند، می توانند به وب سایت آنلاین سازنده رجوع کنند.

فیلتر روغن

فیلتر روغن

فیلتر روغن

روغن موتور موجود در موتور خودروی شما نقش های مهم و کاربردی را برعهده دارند، از مهمترین نقش های آن: روغن کاری قطعات روان کننده، خنک کننده موتور، عمل به عنوان یک مهروموم کننده در برابر زباله ها، ممانعت از کاهش ساییدگی و خوردگی موتورها و … شایان ذکر است که بدانید تمیز نگه داشتن آن برای سلامت موتور بسیار مهم و حیاتی است. البته بسته به نوع خودرو و روغن آن، ممکن است لازم باشد هم فیلتر روغن وهم روغن را هر 3 ماه یا 3000 مایل تغییر دهید.

تعویض شمع ها به ازای هر ۵۰ هزار کیلومتر

تعویض شمع خودرو

تعویض شمع خودرو

برای دسترسی به شمع‌ها ابتدا کاپوت را باز کرده و سپس کوئل را باز کرده، پس از یافتن شمع باید با آچار مخصوص شمع اقدام به باز کردن آن نمایید. برای نصب شمع موتور، ابتدا باید آن را با دست در جای خود قرار داد و تا جای ممکن سفت کرد، سپس باید با آچارمخصوص شمع، آن را محکم کرد. همیشه به یاد داشته باشید که قبل از نصب حتما باید باید توجه داشت آن را بررسی کرده و فاصله‌ی بین الکترود را با فیلتراندازه‌گیری کنید.

صداها و لرزش های غیرعادی

صداها و لرزش های غیرعادی خودرو

صداها و لرزش های غیرعادی خودرو

با گذشت زمان برخی از خودروها صداها، لرزش ها، ضربه ها و رفتارهای غیر عادی از خود نشان می دهند. توجه کنید زمان عبور از دست اندازهای کوچک اگر خودرویتان صدای غیر طبیعی از خود نشان دهد، احتمالا به بوش های جدید نیاز پیدا خواهید کرد؛ اما اگر این اتفاق زمان عبور بر روی دست اندازهای بزرگ رخ می دهد، احتمالا کمک فنرها آسیب دیده اند.لرزش ها و صداهای شدید وغیرعادی معمولا دلایل مختلف و گاه پیچیده ای دارند، اما غالبا می توان بدون نگرانی زیاد خودروی خود را به تعمیرگاه ببرید.

بیمه خودرو

بیمه خودرو

بیمه خودرو

همانند معاینه های مداوم و نگهداری صحیح خودرو، بهتر است هرچند وقت یکبار بیمه نامه خودروی خود را چک کنید. بیمه خورو به شما این اطمینان حاصل را می دهد که پوشش، محدودیت و کسر هزینه های سیاست شما بروز و مناسب شرایط فعلی شماست.
سالم نگه داشتن خودرو می تواند به ایمنی شما و مسافران کمک کند. برای اطلاعات بیشتر در مورد بیمه خودرو کلیک کنید.

بررسی و تعویض لامپ ها

بررسی و تعویض لامپ‌ها بررسی و تعویض لامپ‌ها

بررسی و تعویض لامپ‌ها

برای بررسی لامپ‌ها باید از یک نفر بخواهید جلوی خودرو بایستد. سپس اقدام به تست تک تک چراغ‌ها کنید و از همراهتان بخواهید به عقب خودرو برود تا چراغ‌های عقب را هم چک کند. در صورتی که لامپی سوخته باشد، به‌سادگی می‌توانید با باز کردن درپوش پشت چراغ، به بخش لامپ‌ها دسترسی پیدا کرده و لامپ را تعویض کنید. اگر در خودرویی تعویض لامپ به‌سادگی در دسترس نباشد، باید به راهنمای خودرو رجوع شود.

تعویض لاستیک

 

تغییر لاستیک تغییر لاستیک

تغییر لاستیک

بسته به محل زندگی خود و شرایط رانندگی زمستانی که ممکن است با آن روبرو شوید. هنگامی که درجه حرارت در یخ زدگی یا زیر آن به طور مداوم معلق می شود، ترکیبات تایر در لاستیک های غیر زمستانی سخت می شود، ضمن افزایش فاصله ترمز، از عملکرد چسبندگی و عملکرد آن نیز کاسته می شود. لاستیک های زمستانی دارای الگوهای ترکیباتی هستند که به گونه ای طراحی شده اند که در سرما نرم باقی بمانند و در برف و شرایط رانندگی یخی چسبیده باشند.

باتری خودرو

باتری خودرو

باتری خودرو

بررسی ارتفاع سطح مایع (به غیر از باتریهایی که نیاز به سرویس و نگهداری ندارند) حداقل یکبار در ماه و در مناطق گرمسیر با فواصل زمانی کمتری از یک ماه بررسی نمائید. در باتریهایی که دارای پوسته نیمه شفاف هستند. سطح آب باتری را میتوان ازبیرون مورد بررسی قرار داد. خانه های باتری کاملا جدا از هم ساخته شده اند، لذا بررسی ارتفاع سطح آب باتری در هر یک از آنها باید بطور کاملا جداگانه صورت گیرد.

دود سنگین

 دود سنگین دود سنگین


دود سنگین

زمانی که از دهانه اگزوز دود زیادی خارج می شود، احتمال زیاد ایرادی در موتور وجود دارد. این دود می تواند به رنگ های سفید، خاکستری، آبی یا سیاه باشد که هر کدام از آنها نمایانگر مشکلی خاص است:

دود سفید

حکایت از آن دارد که موتور آب را به درون اگزوز می فرستد. این مشکل در خودروهای بنزینی ناشی از ایراد در واشر سر سیلندر و در خودروهای دیزلی می تواند ناشی از ایراد در زمانبندی تزریق سوخت باشد. اگر به دود سفید بی اعتنایی کنید، در نهایت سر سیلندر خودرو با مشکلی جدی مواجه می شود.

دود آبی

به معنای اینست که موتور خودرو روغن سوزی دارد. علت این مساله نقص در رینگ پیستون است که باید حتما تعویض گردد. از آنجایی که برطرف کردن این ایراد نیازمند باز شدن موتور می باشد، هزینه زیادی به مالک تحمیل خواهد شد. چنانچه هنگام رانندگی بوی خاصی به مشامتان رسید، حتما گازهای خروجی از اگزوز را چک کنید.

دود سیاه

نشان دهنده ترکیب نادرست میزان سوخت و هوا است. در موتورهای بنزینی تنظیم مجدد موتور می تواند این ایراد را رفع کند، اما در موتورهای دیزلی این مساله نیازمند بررسی بیشتر است.

دود خاکستری

می تواند نشانه مشکلات مختلفی باشد؛ مثل مشکل در سر سیلندر و نشت روغن یا آب به درون محفظه احتراق و همچنین شکستگی دریچه تهویه کارتر (PCV). رفع این ایراد نیز می تواند هزینه زیادی روی دوش مالک خودرو بگذارد.

فیلتر هوا

فیلتر هوا فیلتر هوا

فیلتر هوا

فیلتر هوای موتور از ورود آلودگی‌ها و خاک به درون موتور جلوگیری می‌کند. بیشتر فیلترهای هوا را باید سالی یک‌بار تعویض کرد. برخی فیلترها نیز در بازار وجود دارند که نیاز به تعویض آن‌ها نیست و تنها باید تمیز شوند. پس از جدا کردن فیلتر کهنه، باید فیلتر جدید را درون هواکش قرار داد و هواکش را به‌طور صحیح در جای خود بست.

بررسی مخازن و اضافه کردن مایعات در صورت نیاز

 

بررسی مخازن و اضافه کردن مایعات در صورت نیاز

بررسی مخازن و اضافه کردن مایعات در صورت نیاز

زیر کاپوت خودرو چندین مخزن پلاستیکی برای مایعات مختلف خودرو مانند روغن ترمز، آب رادیاتور، مایع شیشه‌شور و روغن هیدرولیک فرمان وجود دارد. هر یک از این مخازن دو خط روی بدنه‌ی خود دارند که حد پر و خالی مخزن را نشان می‌دهد. اگر اننده در هنگام بازدید مخازن مشاهده کند که مایع مخزنی از حد حداقل مجاز پایین‌تر رفته است، باید مایع را اضافه کند تا حدی که سطح مایع به خط بالایی یعنی حداکثر میزان برسد.

مایع خنک کننده

 مایع خنک کننده مایع خنک کننده مایع خنک کننده


مایع خنک کننده

مایع خنک کننده خود را حداقل یک بار در سال تغییر دهید و هنگام انجام این کار ، کل سیستم را شستشو دهید. این کمک می کند تا موتور بیش از حد گرم نشود و از چسبیدن آوار به فضای داخلی سیستم جلوگیری کند. از مخلوطی استفاده کنید که نصف آب مقطر، نیمه خنک کننده باشد تا بهترین نتیجه را داشته باشد.

تعویض آب رادیاتور

تعویض آب رادیاتور

تعویض آب رادیاتور

سالی یک بار باید آب رادیاتور یا ضدیخ را تخلیه کرد. برای این منظور در بعضی خودروها یک پیچ تخلیه زیر رادیاتور قرار دارد و در دیگر مدل‌ها هم باید با باز کردن شلنگ‌های رادیاتور، ضدیخ را تخلیه کرد. سپس باید در رادیاتور را در بخش بالایی آن باز کرده و ضد یخ و آب را اضافه کنیم. در اکثر خودروها ضدیخ و آب را باید با نسبت ۵۰/۵۰ مخلوط کرد ولی برای اطمینان بهتر است دفترچه‌ی راهنمای خودرو چک شود. بررسی دفترچه‌ی راهنما از این جهت حائز اهمیت است که ممکن است سازنده ضدیخ خاصی را برای خودرو پیشنهاد کند. حجم مایع مورد نیاز نیز در دفترچه‌ی راهنما قید می‌شود.

پاک کردن حشرات از آب رادیاتور

پاک کردن حشرات از رادیاتور

پاک کردن حشرات از رادیاتور

باقی‌مانده‌ی حشرات روی رادیاتور می‌تواند تأثیر منفی روی کارایی این قطعه‌ی مهم داشته باشد. برای حل این مشکل محلول‌های مخصوصی در بازار وجود دارند که با اسپری کردن آن‌ها روی رادیاتور به‌راحتی می‌توان حشرات را پاک کرد. این اسپری باید ۲ دقیقه روی رادیاتور باقی بماند و سپس می‌توان آن را پاک کرد. برخورد اشیای تیز و سخت به رادیاتور می‌تواند به آن آسیب بزند پس هنگام پاک کردن باید مراقب بود.

قطب های باتری

قطب‌های باتری

قطب‌های باتری

قطب‌های باتری گاه سولفاته می‌شوند و جرم می‌گیرند. این جرم‌گیری می‌تواند روند ارسال جریان برق را با مشکل مواجه کند. برای پاک کردن این جرم‌ها ابتدا باید قطب منفی باتری را آزاد کنید. قطب‌های باتری با شل کردن پیچ بالای آن‌ها به‌سادگی جدا می‌شوند. سپس قطب مثبت را آزاد کنید. با استفاده از مسواک هم سر باتری‌ها و هم سر فلزی سیم‌ها را تمیز کنید. پیش از نصب دوباره‌ی سر باتری‌ها، آن‌ها را با دستمال خشک کنید. سپس ابتدا سر مثبت و بعد سر منفی را در جای خود نصب و محکم کنید.

رنگ بدنه

 رنگ بدنه رنگ بدنه

رنگ بدنه

شاید بسیاری فکر کنند که رنگ بدنه تنها برای زیبایی است اما رنگ نقش حفاظتی از بدنه را نیز بر عهده دارد و از بروز پوسیدگی جلوگیری می‌کند. یکی از راه‌های مراقبت از رنگ خودرو استفاده از واکس است. بهتر است هر ۶ ماه یکبار بدنه را واکس بزنید. برای این کار ابتدا باید خودرو به‌خوبی شسته شود. پس از خشک شدن بدنه باید واکس را روی بدنه استفاده کرد. پس از خشک شدن واکس باید با یک پارچه بدنه را پاک کرد.

نشت مایعات

برای به حرکت درآوردن هر خودرویی، انواع مایعات مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. به همین جهت شاید در بلند مدت برخی اتصالات یا مجاری نشتی داشته باشند.برای پی بردن به این مشکل همیشه جایی را که اتومبیل خود را پارک می کنید، به دقت کنترل کنید تا اثری از لکه های روغن نباشد؛ بررسی هفتگی قسمت های مربوط به حفظ یا انتقال مایعات نیز می تواند کمک باشد.

تیغه های برف پاکن

برف پاک کن ها یکی از مهم ترین و اساسی ترین قطعات ایمنی در خودروی شما محسوب می شوند. پس شایان ذکر است که بدانید زمانی که تیغه های برف پاک کن آسیب دیده یا شروع به پوسیدن نمایند سریع باید آن ها را تعویض کنید. همچنین در اکثر خودروها جدا کردن تیغه کار ساده‌ای است. اگر هنگام نصب برف پاک‌کن جدید به مشکل برخوردید، باید به دفترچه‌ی راهنمای نگهداری صحیح خودرو رجوع کنید.

بررسی فیوزها

بررسی فیوزها

بررسی فیوزها

هنگامی که می خواهید فیوز های سوخته را تعویض کنید ابتدا دوجعه فیوز خودرو را پیدا کرده معمولا یکی از جعبه فیوزها در قسمت سمت چپ پای راننده و دیگری درون کاپوت قرار دارد. همچنین برای اینکه بدانید کدام فیوز به چه بخشی مرتبط است، باید به دفترچه‌ی راهنمای نگهداری صحیح خودرو رجوع کنید. زمان جایگزین کردن فیوز سوخته هم توجه کنید که فیوز جدید دارای آمپر یکسانی با فیوز قبلی باشد.

برای دسترسی به بهترین و کمیاب ترین قطعات خودرو ازمعتبرترین فروشگاه اینترنتی ماشین پلاس دیدن فرمایید.