دسته موتور یکی از مهمترین قطعات یدکی خودرو بشمار می رود و همانند دست های یک انسان به هنگام راه رفتن عمل می کند به گونه ای که دست هر شخص یکی از مهمترین اعضای بدن برای جلوگیری از به هم خودر تعادل او بشمار می رود. همانطور که می دانید موتور خودرو از وزن بالایی برخوردار بوده و قابل توجه است بدانید که تحمل این مقدار وزن و متعادل نگهداشتن آن به هنگام حرکت بر عهده دسته موتور خودرو می باشد پس توجه داشته باشید که وجود و همچنین عملکرد این قطعه در خودرو از اهمیت فوق العاده بالایی برخوردار است.

دسته موتور چیست؟

دسته موتور (Engine Mount) به عنوان اصلی ترین تکیه گاه برای موتور خودرو و دیگر قطعات آن عمل می کند. پیشرانه اتومبیل به صورت کلی دارای سر صدا های زیاد و همچنین لرزش های فراوانی به هنگام حرکت خودرو می باشد. قطعات یدکی موجود در کاپوت به هنگام عبور از جاده های ناهموار، پر فراز و نشیب و دارای پیچ های تند جابجا می شوند و می توانند تاثیرات فوق العاده مخربی بر هم دیگر اعمال کنند پس به همین دلیل باید تکیه گاهی وجود داشته باشد که مانع از جابجا شدن قطعات موجود در کاپوت و همچنین کاهش ارتعاشات و تکان های جاده‌ای شود که دسته موتور این وظیفه را برعهده دارد. موتور و گیربکس خودرو به کمک دسته موتور به شاسی و بدنه اتومبیل متصل بوده و دیگر قطعات یدکی نیز با تکیه بر این قطعه به صورت متعادل عملکرد خود را به درستی انجام می دهند.

انواع دسته موتور

انواع دسته موتور

همانطور که در بخش های قبل نیز اشاره کردیم دریافتید که دسته موتور از اهمیت فوق العاده بالایی در خودرو ها برخوردار می باشد و به همین دلیل نیز وجود آن ها برای صحیح عمل کردن اتومبیل بسیار حائز اهمیت است. انواع دسته موتور ها به دو مدل رایج تقسیم بندی می شوند که در ادامه به بررسی و هر کدام از آن خواهیم پراخت پس اگز شما نیز یکی از افرادی هستید که می خواهید اطلاعات بیشتری راجع به این قطعه و مدل های مختلف آن کسب کنید ما را در ادامه این بخش همراهی نمایید.

دسته موتور مکانیکی و هیدرولیکی دو مدل مختلف از این قطعه می باشند که تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند. افراد زیادی وجود دارند که تصور عجیبی از لغت هیدرولیکی و تفاوت بیش از حد آن نسبت قطعات مکانیکی دارند اما نکته قابل ذکر اینجاست که دسته موتور های هیدرولیکی سیستم چندان پیچده و متفاوتی نسبت به نمونه های مکانیکی خود ندارند. دسته موتور ها به صورت کلی از یک پایه فلزی و یک یخش پلاستیکی تشکیل شده اند و به همین دلیل نیز دارای قابلیت ارتجاعی می باشند. وجود روغن سیال در میان فنرهای دسته هیدرولیکی تنها عامل تمایز این دو مدل می باشد.

عوامل خرابی دسته موتور

وارد آمدن فشار بیش از حد مهمترین علتی است که سبب خرابی دسته موتور می شود. این فشار می تواند ناشی از تیک آف های غیر معمول و عبور از جاده و دست انداز های غیر استاندارد باشد. اگر بخواهیم این عامل را به صورت کلی توضیح دهیم می توانیم بگوییم؛ هر حرکتی که منجر به لگد اندازی موتور شود، آسیب دیدن دسته موتور را در برخواهد داشت. عدم قرار گیری صحیح این قطعه در جای خود و همچنین نامرغوب بودن جنس آن را نیز می تواند از دیگر عوامل خرابی دسته موتور بشمار برود.

نشانه های خرابی دسته موتور

علائم خرابی دسته موتور

اهمیت عملکرد این قطعه در خودرو به حدی بالا است که خرابی و اختلال در آن، اثرات فیزیکی و ملموسی را از خود نمایان می کند. نشانه‌‍ های متعددی وجود دارند که از طربق آن ها به صورت تقریبی می توان به اختلال در عملکرد این قطعه پی‌برد که اگر بخواهیم به یکی از شایع ترین آن ها اشاره کنیم می‌توانیم لرزش های غیرمعمول خودرو به هنگام حرکت را نام ببریم. قسمت هایی که در فاصله کمتری نسبت به موتور قرار گرفته اند بیشتر از قسمت های دیگر تکان می خورند و به همین علت این قسمت ها نیز دارای لرزش بیشتر و غیر طبیعی تری هستند. نکته قابل توجه اینجاست بدانید که خرابی یک دسته موتور به مرور زمان اختلال در عملکرد سایر دسته موتور های دیگر را نیز به دنبال خواهد آورد.

فروشگاه آنلاین ماشین پلاس یکی از بزرگترین و معتبر ترین فروشگاه های خرید اینترنتی قطعات یدکی خودرو می باشد که جهت افزایش اطلاعات کاربران خود جامع ترین و دقیق ترین اطلاعات را در مورد این محصولات در فالب مجله های تخصصی ارائه کرده است که علاقه مندان می توانند جهت افزایش دانسته های خود راجع مشخصات، لیست قیمت و خرید دسته موتور و سایر لوازم یدکی خودرو به وب سایت این مجموعه مراجعه نمایند.