پروانه فن چیست؟

در تمامی اتومبیل ها یک بخش پروانه ای در قسمت پیشین خودرو دیده می شود که پس از روشن کردن خودرو مدام در حال چرخش است که به آن پروانه فن یا همان فن می گویند ما در این بخش می خواهیم شما هر چه بیشتر با این قطعات آشنا کنیم پس اگر شما نیز یکی از افرادی هستید هنوز نتوانسته اید به جواب سوال های خود در رابطه با این قطعه پی ببرید پیشنهاد می کنیم ما را در ادامه این مطالب همراهی نمایید.

همانطور که می دانید درون خودرو یک سری واکنش های احتراقی گوناگون انجام می گیرد تا خودرو بتواند انرژی مورد نیاز برای حرکت خود را تامین کند. گرمای حاصل از این واکنش ها در قسمت درونی قطعات خودرو باقی مانده و باعث افزایش دمای آن ها خواهد شد. آب خودرو نیز که یکی از مهمترین عوامل خنک کننده اتومبیل می باشد به وسیله قطعه ای به نام واتر پمپ در حال چرخیدن به دور موتور می باشد. آب پس از این که دور موتور به چرخش درآمد از طریق مسیر قبلی دوباره به رادیاتور بر خواهد گشت. آب پس از اینکه دوباره به رادیاتور برگشت طی فرایندی دو مرحله ای خنک می شود.

  1. حرکت کردن آب از یک مسیر طولانی با سطح مقطع کم اولین مرحله در خنک شدن ان می باشد.
  2. دومین مرحله خنک شدن آب برگشتی از موتور برخورد آن با هوای محیط در تمام مدت عبور از رادیات می باشد. این مرحله توسط پروانه فن انجام می گیرد چرا که وظیفه این قطعه به چرخش درآوردن هوا و عبور آناز رادیاتور و مسیر رادیاتور می باشد. در واقع این چروانه فن نقش یک دمنده هوا را به داخل رادیاتور ایجاد می کند.

جهت چرخش پروانه فن

چگونگی چرخیدن این پروانه ها، جهت چرخش آن ها و همچنین این که آیا این قطعات باید مدام در حال چرخش باشند از جمله مهمترین سوالات کاربران رابطه با پروانه های فن بوده است به همین دلیل تصمیم گرفتیم که این مبحث را به طور کامل مورد بررسی قرار دهیم تا بتوانید جواب همه سوال های خود را با زبانی ساده پیدا کنید. با ما همراه باشید.

خودرو های قدیمی به گونه ای طراحی شده بودند که نیروی مربوط به پروانه فن به طور مستقیم از جانب موتور خودرو تامین می شد و به همین علت نیز این قطعه مدام در حال چرخش و فعالیت بود. این روش به گونه ای بود که پروانه خودرو نیروی مورد نظر خود را از طریق پولی و میل لنگ دریافت می کرد به طوری که متناسب با دور موتور دور و چرخش پروانه نیز تغییر می کرد. این روش مشکلات متعددی را به دنبال داشت به همین دلیل خودرو سازان تغییراتی را در ساخته های خود ایجاد کرده و طرحی جدید را در این زمینه عملی کردند.

استهلاک بیش از حد و همچنین دریافت نیرو از میل لنگ مهمترین مشکلات این روش بودند چرا که مکانیکی بودن این سیستم باعث می شد تا در شرایط های آب و هوایی نامناسب نیرو موتور بیهوده هدر رود و از کار بیافتد.

خودرو های امروزی دارای یک سیستم الکتریکی مجزا هستند که فقط در رابطه با پروانه فن کار می کند و نیروی مورد نیاز برای به چرخش در آمدن پروانه های آن را تامین خواهد کرد. این سیستم به این طریق کار می کند که نیروی موتور الکتریکی (موتورفن) که از سمت باتری تامین می شود به پروانه ها انتقال پیدا کرده و ان ها را به حرکت وا دارد.

بیشتر بدانید

پروانه فن خودرو های امروزی بر خلاف نمونه های قدیمی همیشه کار نمی کنند بلکه سیستم آن ها به گونه ای طراحی  شده است که تنها در زمانی شروع به فعالیت می کنند که دما آب موجود در رادیاتور بالاتر از حد معمول رفته و نیاز مند خنک شدن باشد.

یکسره شدن فن خودرو

اصطلاح یکسره کار کردن فن در خودرو های قدیمی تقریبا همیشه صادق بود چرا که طراحی آن ها حکم می کرد که مدام کار کنند. اما در خودرو های امروزی این حالت ممکن است یکم غیر عادی به نظر بیاید و هر گاه رانندگان متوجه کارکرد مدام فن می شوند امی گویند که پروانه فن آن ها یکسره شده است.

وجود فن در خودرو از مهمترین ملزومات هر اتومبیلی به حساب می آید. این قطعه در خودرو های امروزی به صورت هوشمند و متناسب با دمای آب رادیاتور کار می کند به طوری که اگر دمای آب موجود در رادیات خودرو از مقدار معین بالاتر رود شروع به کار می کند و هر گاه به مقدار دمای مورد نظر رسید متوقف خواهد شد. خودرو ها بعضی مواقع به علت عوامل مختلفی دچار یکسری مشکلات جدی می شوند که اگر بخواهیم یکی از مهمترین آن ها را نام ببریم می توانیم به یکسره شدن فن خودرو اشاره کنیم.

یکسره شدن این قطعات باعث می شود که دمای آب موجود در رادیاتور به شدت پایین بیاید و این کاهش دما ممکن است باعث انجماد آب و آسیب های بسیار جدی به قطعات یدکی خودرو و پیشرانه آن شود.

علائم خرابی پروانه فن

پروانه فن یکی از مهمترین بخش های سیستم خنک کننده هر خودرویی محسوب می شود و عدم کارکرد مناسب آن ممکن است علائم متعددی را به دنبال داشته باشد که ما در این بخش می خواهیم شما را با چند مورد از مهمترین آن ها آشنا کنیم تا در صورت مشاهده بلافاصله جهت تعویض و یا تعمیر پروانه فن مورد نظر اقدام نمایید.

افزایش بیش از حد دمای آب رادیات

  • همانطور که توضیح دادیم دریافتید که آب موجود در رادیاتور ها پس از پمپاژ شدن و خنک کردن محیط اطراف موتور دچار افزایش دما می شوند و فن ها نیز موظف هستند که دمای این آب را پایین بیاورند بنابراین می توان نتیجه گرفت که اگر این قطعه به درستی کار نکند نمی تواند اب درون رادیاتور راخنک کرده و به دمای مورد نظر برساند.

صدای تق تق کردن در قسمت جلویی خودرو

  • همانطور که در بخش های قبلی نیز توضیح دادیم دریافتید که موقعیت مکانی پروانه های فن در خودرو در قسمت جلویی آن می باشد. شکستن این پروانه ها و یا اختلال در کار کردن به هر دلیلی باعث ایجاد صدایی تق تق مانند در قسمت جلویی خودرو می شود که بهتر است بلافاصله از وجود یا عدم وجود اختلال در این قسمت اطمینان حاصل کنیم.

از کار افتادن واتر پمپ

کار نکردن واتر پمپ ها نیز می تواند یکی دیگر از نشانه های خرابی پروانه فن باشد چرا که عملکرد این دو قطعه کاملا با همدیگر مرتبط می باشد و ممکن است در اثر خنک نشدن آب موجود در رادیات واتر پمپ ها نیز به علت دمای بالای آب دچار آسیب دیدگی شوند.

خرید پروانه فن

اهمیت وجود این قطعات در خودرو توجه فروشندگان متعددی را در سراسر کشور به خود جلب کرده است اما قابل توجه است بدانید که استفاده از محصولات بی کیفیت ممکن است در دراز مدت مشکلات فوق العاده جدی را ایجاد کند بنابراین همواره سعی کنید محصولات مرغوب مورد نیاز خود را از فروشگاه های معتبر خریداری نمایید.

فروشگاه آنلاین ماشین پلاس بزرگترین و معتبر ترین فروشگاه خرید و فروش لوازم یدکی خودرو در سراسر کشور می باشد. این مجموعه بهترین محصولات مربوط به معروف ترین برند ها را با ضمانت اصلی بودن کالا و همچنین داشتن برچسب اطمینان با مناسب ترین قیمت فروش می رسانند.

ماشین پلاس بزرگترین ارائه کننده خدمات مرتبط با لوازم یدکی می باشد.