سیبک خودرو

سیبک خودرو

سیبک­ها قطعاتی ازخودرو هستند که نقش بسیار مهمی در فرمان پذیری و حرکات چرخشی خودرو شما دارند. درواقع سیبک فرمان حرکات فرمان را به چرخ­ها انتقال می­دهد؛ سیبک، حرکت نرم خودرو هنگام عبور از ناهمواری­ها را فراهم می­آورد. حتما باید توجه داشته باشید برای جلوگیری از خسارت و ضربه به قطعات سیستم تعلیق، عیب­ها و ایرادات موجود در سیستم سیبک­ها را در زوترین زمان ممک پیدا و رفع کنید. زیرا قطعه سیبک یک ضربه گیر پیچشی است و به همین دلیل نباید در راستای عمودی بازی داشته باشد.

برای تشخیص خرابی سیبک خودرو باید علائم خرابی سیبک­­ها را بدانید. علائمی که با مشاهده آن باید قطعه سیبک خودرو را برسی کنید در ادامه مقاله بیاموزید، با مشاهد این علائم نسبت به تعویض یا تعمیر سیبک خودروی خود اقدام کنید. در این مقاله تمام نشانه ­هایی که هشدار دهنده عیب در سیبک خودروی شما است ذکر خواهد شد ؛ همچنین به شما آموزش داده می­شود، هر آنچه که شما باید در مورد سیبک خودرو بدانید همچنین به شما کمک می­شود که با در نظر گرفتن  فاکتورهایی مناسب­ترین سیبک را برای خودروی خود خریداری نماید.  

علائم خرابی سیبک خودرو

 

  • لرزش فرمان هنگام حرکت و چرخش فرمان خودرو

یکی از رو اعصاب­ترین مشکلات خودرو می­تواند همین لرزش خودرو باشد. اما لرزش خودرو از چند جهت مشکل ساز است؛ یک اینکه لرزش خودرو باعث هدر رفت انرژی می­شود، دو اینکه لرزش خودرو باعث لق شدن و به صدا درآمدن دیگر قسمت­های خودرو می­شود. اما وقتی این ارتعاشات آزاردهنده می­شود که به فرمان خودرو نیز سرایت کند و فرمان خودرو را به یک سمت بکشد.

 

  • افزایش فرسودگی سایر قطعات سیستم فرمان

اگر سیبک خودرو شما دچار مشکل باشد یکی از نشانه­های آن فرسوده شدن دیگر قسمت­های سیستم تعلیق است؛ اشکال در کار سیبک­ها، به بروز مشکل در  کمک فنرها، بوش، میل تعادل و… منجر شود.

 

  • خلاصی بیش از حد فرمان

زمانی خودروی دارای خلاصی است، که ماشین شما در حال حرکت است و پس از رها کردن فرمان در آن حالت  ماشین به مسیر مستقیم خود ادامه نمی­دهد.

 

  • کشیده شدن فرمان به یک سمت

کشیده شدن فرمان به یک سمت، یکی از نشانه­های اشکال در سیبک­های خودرو شما است. همچنین سگدست معیوب نیز می­تواند باعث زاویه گرفتن نادرست چرخ­ها و در نتیجه کشش فرمان به یک سمت شود.

  • باز نگشتن فرمان به موقعیت اصلی خود پس از چرخش

اینکه فرمان ماشین شما پس از چرخش و رها کردن به موقیت اصلی خود برنگردد، یکی از نشانه­های مشکل در سیبک خودرو است.

 

  • شیندن صدای تق تق هنگام عبور از دست­اندازها

شاید این تق تق کردن را با صدای بلبرینگ اشتباه بگیرید، اما این دو صدا بسیار با یکدیگر متفاوت هستند. بلبرینگ دارای صدای خاصی است که در اصطلاح به آن هور هور کردن می­گویند؛ ضمن اینکه خرابی این قطعه شبیه به برخورد دو آهن روی هم است. همچنین در خودروهای محور متحرک جلو، شل شدن پیچ سر پلوس باعث ایجاد صدا ولقی چرخ می­شود.

 

  • کاهش میزان فرمان ­پذیری خودرو

در این حالت گاهی ممکن است چرخش فرمان خودرو به سختی انجام شود. همچنین لرزش زیادی در کابین سرنشینان احساس می­شود، خصوصا هنگام عبور از دست اندازها این حالت بیشتر احساس خواهد شد.

 

  • ایجاد انحراف حین حرکت خودرو

البته انحراف فرمان حین حرکت خودرو می­تواند دلایل دیگری نیز داشته باشد. تقسیم نادرست نیروی ترمز خواه ناخواه موجب کشیده شدن فرمان به یک سمت خواهد شد.

 

  • سائیدگی در چرخ­های جلو

یکی از نشانه های سیبک معیوب سایدگی در چرخ­های جلو است اما اگر این سایدگی در سرعت­­های 80 تا 100 کیلومتر باشد، نشانه بالانس نبودن چرخ­های جلو است.

 

همه این­ها نشانه­ هایی از خرابی سیبک­ های خودرو شماست. اما ایرادات اساسی وجود دارد که در صورت مشاهده آن­ها سیبک­های فرمان حتما باید تعوض شوند که شامل:

 

  1. ترک خوردن پوسته سیبک فرمان
  2. زنگ زدگی یا خوردگی شدید سیبک
  3. پارگی و نفوذ گرد و غبار به داخل سیبک
  4. لقی و سایش قطعات داخلی سیبک در اثر کارکرد بالا و مرور زمان
  5. هرز شدن یاخرابی مهره یا رزوه پیچ سیبک

 

شما با دانستن این علائم می­توانید هنگام خراب شدن سیبک­ها از آن مطلع شوید، همچنین بیش از بروز مشکلات دیگر خودرو، نسبت به تهیه سیبک­های نو و تعویض آن­ها اقدام کنید.

انواع سیبک

انواع مختلفی سیبک خودرو وجود دارد، که با توجه به نوع خودرو متفاوت است. سیبک فرمان دارای مشخصات و قیمت­های متفاوتی است. برای اینکه بهترین سیبک را برای خودرو خود انتخاب کنید بهتر است بدانید سیبک چه وسیله ایی است ؟ تاثیر آن بر کار کرد خودرو شما تا چه میزان حائز اهمیت است؟ سیبک فرمان قطعه ایی کروی شکل که حرکت بین دو قطعه را بدون کمترین اصطکاک فراهم می­کند؛ سیبک­­ها در معرض نیروی کششی و فشار بالایی قرار می­گیرند، زیرا محور چرخ متمایل به بالا و طبق متمایل به پایین است در نتیجه سیبک کشیده می­شود. این سیستم میان چرخ­ها و بدنه خودرو قرار گرفته است. در بهترین حالت، یک سیستم تعلیق مناسب ضربات و دیگر ناهمواری­های جاده را جذب می کند. یک سیستم تعلیق شامل: فنرها، کمک فنرها، بوش، سیبک، طبق، میل تعادل و استرات است.

برخی از انواع سیبک­ها:

 

  • سیبک میل فرمان
  • سیبک بغل شاسی
  • سیبک فرمان
  • سیبک طبق
  • سیبک طبق لاستیکی و فلزی

سیبک فرمان پژو

سیبک فرمان پژو 405 به دلیل شباهتی که به چپق دارد به عنوان سیبک چپقی نیز نام برده می­شود، سیبک پژو405 زیرمجموعه قطعات جلوبندی و سیستم تعلیق خودرو است که امکان حرکت قطعه نصب شده بروی آن در تمام جهات با مستهلک نمودن اصطکاک فراهم است. این سیبک فرمان برای پیدایش حرکت دورانی در چند محور مجزا به صورت همزمان است و به همرا بازوها کنترل را انجام می­دهد.

سیبک فرمان سمند

سیبک مفصل سمند از جمله قطعات سیستم تعلیق خودروی سمند است؛ سیبک مفصل سمند از جمله اجزای اصلی جعبه فرمان است که نیروی کششی یا فشار بر روی فرمان را به سیبک مفصل انتقال می­دهد. بنابراین سیبک سمند، در جایی از خودرو واقع است که بسیار حساس است، زیرا اگر این قطعه از خودروی شما در معرض آسیب دیدگی و خرابی قرار گیرد ممکن است زاویه چرخ­ها و حرکت فرمان و ماشین شما بهم بخورد و شما نتوانید فرمان خودروی خود را به هر طرف که خواستید بچرخانید و مسلما همین مسئله باعث بروز تصادف می­شود. در نتیجه، نبود این قطعه خسارات زیاد برای خودرو شما و عواقب جبران ناپذیری برای رانندگان در پی دارد.

سیبک فرمان 206

سیبک فرمان 206 عموماُ کروی شکل است و در معرض دو نیروی فشار و کشش قرار دارد. همچنین سیبک فرمان 206 در دو سمت چرخ­های جلو قرار دارد. بنابراین هنگام خرید سیبک فرمان 206 به راست یا چپ بودن آن توجه فرماید.  در صورت عدم توجه به خرابی و زمان تعویض سیبک، جعبه دنده از تعادل خارج می­شود و استهلاک سیستم فرمان و جلوبندی زوتر رخ می­دهد. در هنگام تعویض این قطعه، حتما از سالم بودن گردگیر اطمینان حاصل کنید. زیرا در صورت پارگی در گردگیر، امکان ورود گرد و غبار به سیبک وجود دارد که مانع از عملکرد مناسب سیبک­ها می­شود.

تعویض سیبک فرمان پراید

تعویض سیبک فرمان

تعویض سیبک فرمان

شما میتوانید به سادگی یاد بگیرید که سیبک ماشین­تان را خودتان تعویض کنید و از این خود کفاییتان لذت ببرید؛ برای این کار با ما همراه باشید و مراحل زیر را انجام دهید؛ این کار به اندگی صبر و حوصله و توان فیزیکی  نیاز دارد، اما مطمئنن از نتیجه کار لذت خواهید برد. در صورتی که شما ترجیح می­دهید به خوتان زحمتی ندهید، اجرت این کار برای یک تعمیرکار به طور میانگین 000/50 تومان و هزینه خود سیبک به صورت میانگین 000/60 تومان است و شما می­توانید از نتیجه کار لذت ببرید.

  1. مرحله اول اینکه یک جک زیر شاسی ماشین قرار دهید.
  2. پیچ چرخ­های ماشینتان را شل کنید.
  3. جک بزنید و ماشین را در ارتفاع مناسب قرار دهید.
  4. چرخی که سیبک آن را می­خواهید تعویض کنید باز کنید.
  5. مهره سر سیلند را باز کنید.(برای این کار به آچارهای 17 یا 19 نیاز دارید.)
  6. با آچار 17 مهره پشت سیبک را شل کنید.
  7. با چکش زدن به جایی که سیبک از آن رد شده سیبک را آزاد کنید.
  8. سیبک را باز، سیبک نو را جای آن ببندید.
  9. برای سمت دیگر نیز به همین منوال عمل کنید.

 

نکته : برای تنظیم فرمان نیاز به متر یا میله تنظیم دارید.

 

  1. پس از طی این مراحل و بستن سیبک نو، روی همان جک قربیلک و چرخ ها را صاف کنید و یک میله بین دو چرخ جلو قرار دهید.از سمت جلو لاستیک و میله باید با هر دو طرف در تماس باشد؛ اما از عقب باید به اندازه یک سکه ی پولی بین چرخ ولاستیک از یک طرف فاصله باشد، برای تنظیم با انبر قفلی بازوی فرمان را بچرخانید اگر باز کنید جلوی لاستیک جمع می­شود و اگر ببندید جلوی چرخ باز می­شود؛ دقت کنید که هر دو طرف را به یک اندازه شل و سفت کنید.
  2. در آخر، با ماشین دور بزنید و فرمان ماشین را تنظیم کنید. اما میزان فرمان برای چه؟ گاهی فرمان به سمت راست یا چپ کشیده می­شود. این شرایط می­تواند برای راننده و سرنشینان آن خطراتی به وجود بیاورد. بهترین شرایط فرمان این است که در دست راننده ثبات داشته باشد و اگر راننده آن را رها کرد به چپ یا راست منحرف نشود. اگر خودرو به یک سمت متمایل شود متواند ایراد کار از یکی از این قسمت­ها باشد:1. عدم میزان فرمان 2. خراب بودن جلوبندی 3. لاستیک­ خراب 4. رینگ خراب و جلوبندی نا مناسب .

 

اگر می­خواهید بدانید فرمانتان میزان است یا خیر؟ می­توانید در یک مسیر خلوت برای مدت کوتاهی دست ­تان را از روی فرمان بردارید، اگر همچنان خودروی شما از مسیر مستقیم منحرف نشد به این معنا است که فرمان ماشینتان میزان است البته میزان کردن فرمان مثل تعویض روغن و تنظیم باد امری مدت دار نیست. یعنی تا زمانی که خودروی شما در حالت با ثبات حرکت می­کند نیازی به میزان فرمان ندارد.

اما ماشین­هایی مانند پژو405 و سمند، همه وزن خودرو روی رام آن­ها سوار است. دچار مشکل عدم میزان فرمان به دلیل شاسی نمی­شوند اما این مشکل در خودروهایی مثل پراید قابل مشاهده است. زمانی که شاسی این خودروها باز یا بسته شود می­تواند میزان فرمان خودرو را حالت استاندارد و تنظیم خارج کند. کمک فنرها معمولاُ در بحث میزان فرمان نقشی ندارند. اما اگر درست کار نکنند، فرمان خودرو هنگام افتادن در دست­اندارها می‌­کوبد.

 

نکته 2: اگر نتوانستید مراحل را به درستی انجام دهید به تعمیرگاه مراجعه کنید.

تست سیبک فرمان

تست سیبک فرمان

تست سیبک فرمان

 

جهت انجام تست کشش سیبک به یک نگهدارنده نیاز دارید، نگه دارنده باید پایه سیبک را نگه دارد و پایه دیگر سیبک توسط دستگاه تست سیبک تحت فشار نیروی کششی قرار می­گیرد. البته با توجه به این که سیبک خودرو شما در کجای سیستم تعلیق قرار دارد نیروی وارده می­تواند فشاری، کششی یا جانبی باشد. البته همه این تست­ها را می­توان به وسیله نگه دارنده­های مناسب توسط دستگاه تست انجام داد.

برای تست کشش سیبک خودرو محور سیبک را در راستای عمودی تحت نیروی کششی قرار دهید تا از مفصل خود خارج شود. نیروی که در آن خروج توپ از مفصل اتفاق می­افتد تحمل مفصل را تعیین می­کند.

سخن پایانی: حتما به این نکته توجه داشته باشید، هنگام خرید هر گونه قطعه ایی برای سیستم خودروی خود همه­ ی فاکتورهای احتمالی را در نظر بگیرید، هنگام خرید یک قطعه فقط به قیمت آن توجه نکنید زیرا عموماُ یک بار هزینه کردن درست از بسیاری از هزینه­ های احتمالی اضافه جلوگیری خواهد کرد. پس خساست به خرج ندهید و ایمنی خود و سرنشینان اتومبیلتان را به خطر نیندازید؛ سلامت کوچکترین قطعات برای کارکرد خودرو شما ضروری است.