موتور فن چیست؟

موتور فن و هر آنچه باید در رابطه با موتور فن بدانید

موتور فن و هر آنچه باید در رابطه با موتور فن بدانید

موتور فن یکی از قطعات خنک کننده موتور های حرارتی می باشد. این قطعه در دما های پایین اجازه می دهد تا موتور خودرو سریع تر گرم شود و همچنین بار های اضافی موتور کاهش یابد. افزایش دما باعث درگیر شدن هر چه بیشتر کلاچ خواهد شد که در این حالت فن خودرو توسط موتور فن تنظیم شده و دمای موتور اتومبیل را کمتر خواهند کرد. عملکرد کلی موتور فن این گونه می باشد که جریان هوا را در صورت بالا بودن دما موتور افزایش می دهد به طوری که این قطعه با به جریان در آوردن هوا در موتور خودرو باعث خنک شدن آن خواهد شد.

انواع موتور فن

موتور فن ها به صورت کلی به دو دسته تقسیم بندی می شوند که عبارت است از: «یک دور» و «دو دور».  در نمونه های یک دور همانگونه که از نامشان مشخص است تنها یک حالت برای چرخاندن پروانه وجود دارد و این در حالی است که در مدل دو دور دو حالت برای چرخیدن پروانه ها وجود دارد به گونه ای که هم می تواند دور آرام و هم دور سریع داشته باشد. اغلب اتومبیل های امروزی دارای موتور فن های دو دور می باشند چرا که این مدل بر اساس دمای موتور و گرمای حاصل از آن دور چرخش پروانه های فن را تنظیم می کنند.

در حقیقت این قطعه یک موتور الکتریکی می باشد که از بخش های گوناگونی همچون موتور، قاب پروانه، پروانه، کانتور، دسته سیم و مقاومت حرارتی تشکیل شده است. نحوه کار این قطعه به گونه ای می باشد که هر گاه دمای آب بالا رود بخش مرکزی اتومبیل (ECU) دستور به فن ارسال خواهد کرد تا فعالیت خود را شروع کند. این دستور در خودرو های امروزی و مدل های دو دور موتور فن مطابق با دما آب موجود در رادیان و همچنین دمای موتور خودرو متفاوت می باشد به گونه ای که در دما های حدود 90 درجه سانتی گراد از دور کند و در دما های بیشتر از این مقدار از دور سریع استفاده می شود.

علائم خرابی موتور فن

دمای بالا موتور خودرو می تواند مشکلات بسیار زیادی را برای اتومبیل و راننده به بار آورد و به همین جهت نیز این قطعات از نظر راننده ها بسیار مهم می باشند. ما در این بخش می خواهیم شما را هرچه بیشتر راجع به نشانه ها و دلایل خرابی این قطعه آشنا کنیم تا در صورت مشاهده چنین علائمی بلافاصله برای رفع آن اقدام نمایید تا دچار خسارت های بیشتر نشوید. با ما همراه باشید.

ایجاد اختلال در سیستم موتور فن اتومبیل با علائمی گوناگونی همراه است. دلایل فراوانی وجود دارند که باعث می شوند رانندگان حس کنند که موتور فن ماشین دچار اختلال شده که موارد ذیل چند تا از مهمترین آن ها هستند.

  • کار نکردن فن

کار نکردن فن خودرو می تواند یکی از مهمترین نگرانی های رانندگان و همچنین نشانه ای برای خراب شدن موتور فن باشد چرا که اگر موتور دچار اختلال شود فن متصل به آن نیز نمی تواند عملکرد مناسبی داشته باشد.

  • دمای بالا موتور خودرو در صورت کار کردن فن

گاهی وقت ممکن است رانندگان با چنین موردی مواجه شوند که فن خودرو به دستی عمل می کند اما دمای موتور بالا است. این علامت می تواند دلایل مختلفی داشته باشد اما اگر بخواهیم به یکی از مهمترین دلایل آن اشاره کنیم می توانیم بگوییم که مشاهده چنین مسئله ای نشان از عدم کار کرد مناسب موتور فن می باشد.

  • روشن شدن چراغ هشدار خود (چراغ چک)

چراغ چک یا همان چراغ هشدار یک سیستم هشدار دهنده می باشد که در خودرو های امروزی تعبیه شده و یک آپشن فوق العاده کاربردی است. این چراغ چک، راننده را نسبت به وجود یک یا چند نوع اختلال در خودرو آگاه می سازد بنابراین قابل توجه است بدانید که در صورت مشاهده روشن بودن این چراغ بلافاصله خودرو خود نزد تعمیر کار برده تا آن را عیب یابی کند.

بررسی اختلالات موتور فن توسط رانندگان

نکات متعددی را تا اینجای بخش راجع به این قطعات خدمت شما عرض کردیم اما حائز اهمیت است بدانید که اگر بخواهیم به یکی دیگر از مهمترین انواع این نکته ها اشاره کنیم این است که در صورت این که متوجه شدید که عملکرد موتور فن به مقدار کمی ضعیف شده و یا صدا هایی کوچک از آن می آید لزوما لازم نیست بلافاصله به تعمیرگاه مراجعه کنید. گاهی وقت ها این علائم ممکن است دلایل فوق العاده ساده ای داشته باشند. یکی از ساده ترین علت هایی که می تواند موجب نگرانی رانندگان در رابطه با خرابی موتور فن شود شنیدن صدا از جانب این قطعه می باشد اما توجه داشته باشید که این صدا به احتمال زیاد مربوط به گیر کردن بارکد این قطعه به بدنه فن می باشد.

ناحیه موتور فن به شدت با لرزش ها گوناگون و حرارت های بالا درگیر است بنابراین یک امر طبیعی بوده که پس از چند مدت بارکد تعبیه شده بر روی آن جدا شود و به سایر قسمت ها از جمله بدنه فن برخورد کرده و ایجاد صدا کند پس در صورت مشاهده چنین علامتی حتما ابتدا از عدم پیش آمدن این حالت اطمینان حاصل کنید.

مورد بعدی که باید بررسی شود جعبه فیوز خواهد بود به گونه ای که اگر فیوز مربوط به موتور فن و یا بخش های مرتبط با آن سوخته شوند ممکن است باعث ایجاد اختلال در عملکرد این قطعه نیز شوند.

بیشتر بدانید

سیستم های پر مصرف خودرو عمدتا از آمپر های 30 و یا بیشتر از 30 استفاده می کنند و قابل توجه است بدانید که فیوز های مربوط به موتور فن 40 آمپری می باشند بنابراین حتما باید فیوز این قطعه و همچنین فوز حرارتی چک شوند.

موتور فن ممکن است با مشکلات متعددی دچار شود که برخی از این مشکلات از جمله به هم خوردن اتصالات مربوط به سیم ها، شل شدن اتصال های مربوط به بدنه و همچنین عدم اتصال صحیح رله ها به راحتی و توسط راننده نیز قابل حل می باشند چرا که هر شخص خاصی می تواند به راحتی رله ها را محکم کرده و یا اتصالات آن را دو باره به حالت عادی برگرداند. مشکلات دیگه ای از جمله سوختن موتور فن یا شکستن پروانه نیز وجود دارند که نمی توان آن ها را به راحتی نمونه های نام برده برطرف کرد و نیازمند تعمیر قطعه توسط افراد متخصص می باشد بنابراین همواره موارد ساده تر را بررسی کنید و در صورت عدم رفع مشکل خودرو خود را به تعمیر گاه ببرید.

چگونگی خارج کردن موتور فن خودرو

ما این بخش توضیحاتمان را برای افرادی گذاشته ایم که به تمیز بودن این قطعه زیاد اهمیت می دهند و در صورت وجود مشکل سعی می کنند اول خود به عیب یابی آن اقدام نمایند. تعمیر کردن و یا تمیزکاری این قطعه نیازمند باز کردن اتصالات مربوط به موتور فن می باشد و باید آن را از خودرو جدا کنیم. موتور فن ها در اغلب اتومبیل ها در بخش میانی خودرو تعبیه می شوند چرا که به علت آئرودینامیکی موجود در طرفین اتومبیل این قطعه باید در جایی تعبیه شود که بیشترین بازدهی را داشته باشد. بازدهی موتور فن عبارت اند از حداکثر نیروی مورد نیاز این قطعه برای به حرکت در آوردن پروانه ها.

ما در این بخش می خواهیم مرحله به مرحله شما را رد خارج کردن کامل این قطعه کمک کنیم پس اگر شما نیز یکی از افرادی هستید که می خواهید راجع به این مسائل بیشتر بدانید می توانید ما را در ادامه این مباحث دنبال کنید.

رانندگان قابل توجه است بدانند که می توانند از قسمت میانی کاپوت جلویی به موتور فن خودرو دسترسی داشته باشند. ابتدا باید پیچ های سینی فن را باز کرده و آن را از اتومبیل جدا کرد. مرحله بعد خارج کردن فن بعد از خروج سینی آن می باشد که برای این منظور باید همه خار ها و پیج های متصله به فن را جدا کنیم.

نکته: خروج فن نیاز مند دقت و احتیاط بسیار بالایی می باشد.

پس از انجام مراحل قبلی و خارج کردن فن به نهایی ترین مرحله یعنی باز کردن پیچ های مربوط به موتور فن و خارج کرد آن خواهیم رسید. دقت به چپ گرد بودن پیچ ها و همچنین در خاطر داشتن جهت قرار گیری فن از جمله مهمترین نکاتی هستند که باید هنگام  تعویض و تعمیر این قطعه در نظر داشت. نکته دیگر قابل توجه این که برخی از این پیچ ها نسبت به بقیه برعکس باز و بسته می شوند.

تمیز کاری موتور فن

خارج کردن موتور فن را طبق توضیحات بالا که به پایان رساندیم. این مرحله مربوط به تمیز کاری این قطعه می باشد به طوری که ابتدا باید آن را از لحاظ وجود یا عدم وجود هر گونه جسم خارجی یا داخلی اضافی به پروانه فن ها مورد بررسی قرار دهیم. لق بودن پروانه ، رله و یا سایر اتصالات دیگر را چک کنید و و سپس دقت کنید بخش های مختلف این قطعه دچار رسوب گرفتگی خواصی نشده است و اگر همچین حالتی داشت آن را به وسیله یک قلم مو و یک دستمال نرم تمیز نمایید. جارو برقی ها نیز می توانند گزینه خوبی برای جمع آوری آشغال ها و مواد اضافی موجود در موتور فن باشند.

بعد از تمیز کردن و یا رفع مشکل مورد نظر سعی کنید با دقت بالا و احتیاط کامل بخش های مختلف را دوباره جایگزینی کرده و اتصالات را کاملا محکم سر جای خود تعبیه کرد.

خرید موتور فن

همانطور که توضیح دادیم دریافتید که موتور فن ها از اهمیت فوق العاده بالای در خودرو برخوردار می باشند. اهمیت بالای این قطعات و درخواست های روز افزون مردم برای خرید آن ها توجه فروشندگان متعددی را به خود جلب کرده است اما همواره دقت داشته باشید که محصولات خود را از فروشگاه ها و مراکز خرید معبر خریداری نمایید تا ناگهان با مشکلات بزرگ تر مواجه نشوید.

ماشین پلاس ارائه دهنده کلیه خدمات مربوط به لوازم یدکی خودرو می باشد. این مجموعه با داشتن کادر مجرب و ماهر در این زمینه به صورت اینترنتی فعالیت می کند و نمایندگی فروش کلیه برند های معتبر موجود در کشور را داراست به طوری که خریداران می توانند با مراجعه به وب سایت آن ها محصولات مورد نیاز خود را با بالاترین کیفیت و مناسب ترین قیمت خریداری نمایند. محصولات این فروشگاه همگی دارای برچسب اطمینان و گارانتی می باشند.

فروشگاه آنلاین قطعات خودرو

فروشگاه آنلاین قطعات خودرو