دیسک و صفحه رایج ترین واژه ای است که می توان در میان رانندگان خودرو های مختلف شنید چرا که به شدت مهم بوده و نقشی حیاتی دارد بنابراین همواره مورد توجه رانندگان، خودرو سازان و تعمیر کاران خودرو بوده است. مشکلات این قطعه ممکن است فوق العاده زیان بار و مخرب باشند بنابراین ما در این بخش تصمیم گرفتیم که بیشتر راجع بهش صحبت کنیم تا مردم بتوانند ماهیت اصلی این محصول را بهتر بشناسند و بدانند که چگونه می توان از مشکلانی که ممکن است بر اثر خرابی این محصول پیش بیاید در امان بمانند. با ما همراه باشید.

دیسک و صفحه چیست؟

دیسک و صفحه و هر آنچه باید راجع به دیسک و صفحه دانست!

دیسک و صفحه و هر آنچه باید راجع به دیسک و صفحه دانست!

اتومبیل ها یکی از مهمترین اختراعات بشر در طول تاریخ محسوب می شوند چرا که تغییر فوق العاده زیادی در نحوه زندگی مردم و کیفیت زندگی کردن آن ها ایجاد کرد. ماشین ها از قطعات مختلف فراوانی تشکیل شده اند به طوری که هر کدام از آن ها دارای نقش خاص و وظیفه منحصر به فردی می باشد و این قطعات هستند که با هماهنگی یک دیگر چنین سیستم پر اهمیتی را تشکیل می دهند. یکی از مهمترین وظایفی که باید در خودرو ها به درستی انجام شود انتقال نیرو موتور به چرخ ها می باشد. این عملیات توسط یخش های مختلفی همچون کلاچ، دنده و دیسک و صفحه انجام می شود که در این میان اهمیت دیسک و صفحه نسبت به بقیه موارد بسیار بیشتر است.

دیسک و صفحه ترکیب دو قطعه متفاوت اند به گونه ای که دیسک ها و صفحه ها دو قطعه مختلف می باشند اما در ارتباط با یکدیگر عمل می کنند نیروی موتور را از موتور به چرخ ها انتقال می دهند. کلاچ ها وظیفه قطع و وصل کردن این جابجایی نیرو را برعهده دارند به طوری که ابتدا باید کلاچ خودرو ایفای نقش کند و اتصال انتقال را ایجاد نماید سپس دیسک و صفحه ها عمل اصلی را در رابطه با این مسئله انجام دهند.

مهمترین زمان ایفای نقش دیسک و صفحه ها به هنگام حرکت اولیه خودرو پس از روشن کردن  آن می باشد چرا که اگر در این موقع انتقال نیرو به درستی انجام نگیرد خودرو مورد نظر یا حرکت نمی کند و یا اگر حرکت هم کند با وجود مشکل و سختی زیادی متحرک خواهد شد.

دیسک و صفحه پراید

همانطور که میدانید پراید یکی از مورد توجه ترین خودرو های مورد استفاده مردم در ایران محسوب می شود و مطابق با بررسی های ما در این زمینه تصمیم گرفتیم شما را هر چه بیشتر با دیسک و صفحه پراید آشنا کنیم پس اگر شما نیز یکی از طرفداران این خودرو هستید و می خواهید اطلاعات بیشتری در این مورد کسب نمایید ما را در ادامه این بخش همراهی نمایید. دیسک و صفحه پراید انواع مختلفی دارد که هر کدام از آن ها نیز دارای ویژیگی های خاص خود هستند اما قابل توجه است بدانید که این دیسک و صفحه پراید در برند های گوناگون علاوه بر این که از کیفیت و قیمت خاصی برخوردار می باشند؛ عمر مفید مخصوص به خود را نیز دارند. ما را در ادامه همراهی نمایید.

عمر مفید دیسک و صفحه چقدر است؟

دیسک و صفحه و هر آنچه باید راجع به دانست

دیسک و صفحه و هر آنچه باید راجع به دانست

دیسک و صفحه ها نیز همانند سایر قطعات دیگر خودرو طول عمر خاصی دارند و پس از چند مدت استفاده به مرور کارایی اولیه خود را از دست می دهند. نکته قابل توجه اینجاست که نمی توان طول عمر دقیقی برای این محصولات در نظر گرفت چرا که عوامل جانبی فراوانی وجود دارند که ممکن است این مدت زمان را به مراتب کاهش دهند اما اگر بخواهیم به طور تقریبی بگوییم، می توانیم مسافتی حدود 50 تا 60 هزار کیلومتر در رانندگی های برون شهری و 30 تا 40 هزار کیلومتر درون شهری را برای عمر حدودی این قطعات در نظر یگیریم. رانندگی در داخل شهر به علت مسائلی همچون ترافیک و توقف ها فراوان باعث می شود که استفاده از این قطعه به مراتب بیشتر شود و همین علت نیز عاملی بر تخریب هر چه سریع تر آن ها خواهد بود.

نشانه های خراب بودن دیسک و صفحه

همانطور که میدانید دیسک و صفحه ها از مهمترین قطعات خودرویی محسوب می شوند و ممکن است برای همه ما پیش آمده باشد که جهت تعویض آن به تعمیرکاران متخصص مراجعه کرده باشیم و از آن درخواست تست دیسک و صفحه ها کرده باشیم. متوجه شده اید ک در صورت همچین درخواستی از افراد متخصص، آن ها ابتدا خودرو را به مدت چند دقیقه می رانند و سپس راجع به نیاز مند بودن آن برای تعویض دیسک و صفحه نظر می دهند. سوال مورد نظر اغلب کاربران این است که آن ها در این چند لحظه رانندگی به چه مواردی توجه می کنند و از کجا به خراب بودن یا نبودن دیسک و صفحه خودرو واقف خواهند شد.

ما در این بخش می خواهیم شما هر چه بیشتر با این مسئله آشنا کنیم و همچنین توضیحاتی را خدمت شما ارائه دهیم تا خودتان بتوانید بدون نیاز به تست تعمیر کاران به درصد سلامتی دیسک و صفحه خود پی ببرید. ما را همراهی کنید.

تست اول 

  • همانگونه که واقف هستید؛ اگر خودرو را در حالتی که بی حرکت است در دنده 1 گذاشته و کلاچ را رها کنیم خودرو بلافاصله خاموش می شود این در حالی است که اگر دیسک و صفحه اتومبیل شما تمام شده باشد به جای اینکه خاموش شود، اتاق خودرو به لرزش در می آید و این نشانی از عدم کارکرد مناسب این قطعه بوده و حاکی از نیازمند بودن آن برای تعویض می باشد.

تست دوم

  • تست دوم در رابطه با صحت سلامتی این قطعه به این روش می باشد که همانند تست قبلی خودرو را در حالت بی حرکت قرار می دهیم با این تفاوت که این بار از دنده 2 جهت آزمایش استفاده می کنیم چرا که در دنده 2 اگر دیسک و صفحه تمام شده باشد خودرو مورد نظر پس از رها کردن کلاچ به جای این که خاموش شود، شروع به حرکت خواهد کرد.

تست سوم

  • از کار افتادن خودرو و عدم توانایی آن برای حرکت با دنده سبک در سر بالایی های شدید نشانی دیگر از تمام شدن دیسک و صفحه و نیازمند بودن آن برای تعمیر و تعویض می باشد.

تست چهارم

  • نشانه ی چهارم جهت واقف آمدن بر از کار افتادگی دیسک و صفحه گاز خوردن بیش از حد خودرو در حالت سکون می باشد به گونه ای که اتومبیل مورد نظر بیش از حالت عادی گاز می خورد در حالی که شتابی کمتر از حالت معمول دارد.

ساده ترین روش جهت عیب یابی دیسک و صفحه

  • روش های قبلی نسبتا تخصصی تر بودند به گونه ای که ممکن است نتوان آن ها در حالت عادی رانندگی متوجه شد اما راحت جا نرفتن دنده 1 و دنده عقب و همچنین ایجاد سر و صدا های عجیب در این دنده ها می تواند ساده ترین و شایع ترین نشانه برای تشخیص این عیب باشد.

دقیق ترین روش جهت عیب یابی دیسک و صفحه

  • دقیق ترین و تخصصی ترین روش برای تشخیص نیازمند بودن خودرو برای تعویض دیسک و صفحه این است که خودرو مورد نظر را در حال حرکت با سرعتی حدود 30 تا 40 کیلومتر بر ساعات ناگهان بر رویی دنده 4 قرار داده و پدال گاز آن را تا آخر فشار دهیم؛ حائز اهمیت است بدانید که در این حالت اگر دیسک و صفحه سالم باشد خودرو شما دچار فشار شده و شتاب نمی گیرد این درحالی است که اگر این قطعه دچار اختلال شده باشد با یک حالت پرش مانند بلافاصله طی چند ثانیه شتاب خواهد گرفت.

بوی سوختن دیسک و صفحه

بوی سوختن دیسک و صفحه یکی مورد توجه ترین سوال های رانندگان در این زمینه می باشد. دیسک و صفحه و کلاچ سه قطعه جدا گانه هستند که در ارتباط با یکدیگر عمل می کنند. عملکرد این قطعات به این شیوه می باشد که هنگام کلاچ گرفتن دیسک و صفحه به همدیگر نزدیک شده و به همین علت نیز بین آن ها اصطکاک ایجاد خواهد شد و قابل توجه است بدانید که این اصطکاک به مرور زمان باعث ساییدگی این قطعات خواهد شد.

دیسک و صفحه ها از مواد مقاومی درست شده اند که در اثر این اصطکاک دچار مشکل چندانی نخواهند شد اما بعد از استفاده طولانی مدت به مرور زمان قدرت خود را از دست می دهند و هنگام اصطکاک بو های نامطبوعی همچون سوختن مقدار زیادی روزنامه از خود ترشح می کنند و تنها راه رفع آن نیز تعویض قطعه مورد نظر می باشد.

معایب کوبیدن دیسک و صفحه

امروزه روش جدیدی در میان تعمیر کاران ابداع شده است که باعث شده رانندگان نسبت به تعویض صفحه کلاچ کم اهمیت شده و توجه چندانی به آن نکنند چرا که تعمیر این قطعه ها را ترجیح می دهند و مهمترین دلیل آن هم این است که قیمت کمتری را باید متقبل شوند. تعمیر دیسک و صفحه های امروزی که تحت عنوان لنت کوبی انجام می شود نسبت به قیمت دیسک و صفحه های نو قیمت بسیار پایین تری دارند اما قابل توجه است بدانید که این روش دارای معایب زیادی بوده و تقریبا می توان گفت انجام همچین عملی فوق العاده اشتباه می باشد.

لنت کوبی روشی است که از طریق آن ابتدا قطعه مورد نظر را کاملا تمیز می کنند و سپس به وسیله یک نوع چسب خاص حرارتی ماده اصطکاکی جدیدی به ان می افزایند که قدرت اصطکاک بین صفحه و دیسک را بالا ببرند اما قابل توجه است بدانید که این ماده افزودنی نه تنها اصطکاک چندانی نداشته بلکه طول عمر بسیار پایینی نیز دارد. بزرگترین معایب لنت کوبی مربوط به ماندگاری پایین و عدم کارکرد مناسب آن به صورت ناگهانی است؛ بنابراین در صورت توان مالی سعی کنید تعویض دیسک و صفحه را ترجیح دهید.

قیمت دیسک و صفحه

همانطور که توضیح دادیم دریافتید که این قطعات از اهمیت فوق العاده بالایی در خودرو برخوردار هستند. اهمیت ویژه این قطعات توجه تولیدکنندگان و فروشندگان فراوانی را به خود جلب کرده اند به طوری که امروزه کارخانه های تولیدی متعددی در سراسر کشور وجود دارند که این محصولات را تحت عنوان برند های گوناگون تهیه و توزیع می کنند. کیفیت و قیمت این محصولات بسته به عوامل مختلفی گوناگون است که اگر بخواهیم به یکی از مهمترین آن ها اشاره کنیم می توانیم مواد اولیه به کار رفته در محصولات را مثال بزنیم.

خریداران توجه داشته باشند که فقط میزان پرداختی برای یک محصول را نباید در نظر گرفت بلکه قیمت یک کالا را باید نسبت به کیفیت و طول عمر آن سنجید. سعی کنید به علت اهمیت بالا و کاربردی دیسک و صفحه همواره از بهترین مارک و با کیفیت ترین برند ها استفاده کنید.

ماشین پلاس یکی از بزرگترین و معتبر ترین فروشگاه اینترنتی لوازم یدکی خودرو در کشور می باشد کخ تحت نظر افراد متخصص و کارکنان مجرب اداره می شود. این مجموعه اینترنتی کامل ترین فروشگاه در ارائه انواع خدمات مربوط به قطعات یدکی در کشور می باشند و قیمت محصولات آن نسبت به کیفیت کالا بسیار مناسب و منحصر به فرد می باشد.

ماشین پلاس بزرگترین ارائه کننده خدمات مربوط به قطعات یدکی خودرو در ایران