دیسک ترمز چیست؟ هر آنچه باید در مورد ترمز و لنت ترمز بدانید

دیسک ترمز چیست؟ هر آنچه باید در مورد ترمز و لنت ترمز بدانیدمی­توان گفت که یکی از مهم­ترین قطعات خودرو دیسک ترمز در خودرو است! اما به چه دلیل یکی از مهم ترین قطعات موجود در خودرو دیسک ترمز است؟ زیرا دیسک ترمز یکی از چند قطعه در خودرو است که اگر به هر دلیلی از حرکت باستد ماشین شما بلا فاصله خاموش شده و متوقف می­شود. علاوه بر این، دیسک ترمز معیوب میتواند یکی از مهم ترین عوامل تصادفات باشد. زیرا شما در مواقع بحرانی، قادر به متوقف ساختن خودرو خود نخواهید بود. دیسک ترمز، ممکن است از لحاظ فیزیکی قطعه ای ساده به نظر برسد اما نبودن یا درست کار نکردن این قطعه عواقب جبران ناپذیری برای خودروی شما و سرنشینان آن در پی دارد. باید توجه داشته باشید.

این قطعه حیاتی مانند سایر قطعات خودرو دارای طول عمر مشخصی است. دیسک ترمز، در واقع قطعه ایی دایره  ای شکل است که به طور مستقیم با دو قطعه دیگر در ارتباط است. اولین قطعه ایی که دیسک ترمز با آن در ارتباط است چرخ­های خودرو است در واقع دیسک ترمز هنگام روشن شدن خودرو به همراه چرخ­ها شروع به چرخش می­کند؛ دومین قطعه ای که به طور مستقیم با دیسک ترمز در ارتباط است لنت ترمز است؛ لنت ترمز شامل دو بخش است: 1. سطح محکم ( کفشک لنت ) 2. سطح اصطکاکی ( لقمه لنت ).

مکانیزم کارکرد دیسک ترمز با لنت ترمز و چرخ­ها به این صورت است که هنگامی که راننده پای خود را بر روی پدال ترمز فشار می­دهد لنت­ها با دیسک ترمز درگیر شده تا سرعت چرخش دیسک کم شود واین کم شدن سرعت گردش دیسک  سبب می­شود که سرعت چرخ­ها نیز کاهش یافته و در نهایت خودرو متوقف شود. با توجه به مکانیزم عمل کردن ترمز، می­بینید کارایی دیسک ترمز برای متوقف ساختن خودروی شما بسیار حیاتی است.

انواع دیسک ترمز

دیسک­های ترمز براساس نوع عملکرد  آن دارای قیمت­ها و انواع مختلفی است. براساس نوع عملکرد سه نوع کلی دیسک ترمز وجود دارد:

  1. کوسن ثابت

از یک یا دو پیستون نصب شده در دو طرف دیسک تشکیل شده که به طور سفت و سخت در حرکت هستند. در هر دو طرف، پد در داخل دیسک به وسیله­ی نیروی هیدرولیک با دیسک در تماس است.

  1. کولیس شناور

نوع کولیس شناور و کوسن ثابت کاملا مشابه هستند. در این نوع، کولیس کمی حرکت کرده و پد را با دیسک تماس می دهد. کولیس شناور با پین­های راهنمای رشته­ای این امکان را می­دهد، کولیس به سیلندر رسیده و ترمز انجام شود.

  1. کوسن کشویی

در کوسن کشویی، کولیس با یک پین در شکاف کالیبر قرار می­گیرد. همچنین در روش پیچ و کلید، کلید بین کولیس و براکت نصب شده تا این کلید با قفل در موقعیت مناسب قرار گیرند. اما در روش پین و گوه، یک گوه توسط یک پین حفظ می­شود و بین کولیس و براکت نصب می­شود.

4. دیسک ترمز سوراخ دار

بر روی سطح این نوع دیسک ترمز سوراخ هایی مشاهده می کنید که علاوه بر داشتن ظاهری اسپورت، به راحتی جریان آب و دود را از خود عبور داده و اصطکاک لنت و دیسک را هم به طور چشمگیری کاهش خواهد داد؛ چراکه دیسک ترمز سریع تر خنک می شود. از دیگر مزیت های این نوع دیسک ترمز وزن سبکی است که دارند و برای افرادیکه بیشتر در جاده های مرطوب رانندگی می کنند مناسب تر است و هم چنین از نظر ترمزگیری هم اگر مقایسه شود دیسک ترمزهای سوراخ دار قابلیت ترمزگرفتن بهتری دارند.

انواع مختلفی از ترمز­های دیسکی طراحی شده تا عملکرد ترمز را بهبود ببخشند و از ترکخوردگی ترمز در اثر گرما جلوگیری کند. می­توان گفت که ترمز دیسکی دارای دو نوع دیسک معمولی و دیسک خنک شونده است. دیسک ترمز معمولی دارای سطح صاف و سیقلی است در مقابل دیسک­های ترمز خنک شونده معمولا در طرح­های متفاوتی ساخته می­شوند. دیسک­های خنک شونده معمولا با نام­های دیسک سوراخ دار، دیسک شیار دار، دیسک سوراخ دار و شیار دار و دیسک ساده با تهویه داخلی به بازار عرضه می­شود. البته با توجه به آلیاژ به کار رفته در آن­ها از قیمت­های متفاوتی برخوردار هستند.

مراحل نصب دیسک ترمز

دیسک ترمز چیست؟ هر آنچه باید در مورد ترمز و لنت ترمز بدانید

دیسک ترمز چیست؟ هر آنچه باید در مورد ترمز و لنت ترمز بدانید

شما می­توانید یاد بگیرید، هنگامی که یک دیسک ترمز نو برای خودروی خود خریداری کردید، خوتان آن را به جای دیسک ترمز معیوب در خودروی خود نصب کنید. برای این کار ابتدا موارد ایمنی را رعایت کنید و از دستکش استفاده کنید. برای نصب دیسک ترمز مراحل زیر را دنبال کنید.

  1. چرخ ­های خودرو با باز کنید تا به سیستم ترمز برسید. (یک توصیه دوستانه این که، قبل از این کار به یک کارواش رفته و با فشار آب داخل چرخ­ها را شستوشو دهید.) با باز کرن چرخ، مجموعه سیستم دستی را مشاهده خواهید کرد. کالیپر ترمز در همه خودرو­ها معمولا با دو پیچ بزرگ به ستون کمک فنرها متصل شده است. هنگامی که این دو پیچ را باز کنید کالیپر از جای خود بیرون می­آید. توصیه: کالیپر را با استفاده از یک بست به یا سیم به ستون کمک فنر ببندید زیرا کالیپر سنگین است و آویزان ماندن آن باعث آسیب به شیلنگ ترمز می­شود.
  2. در این مرحله دیسک را از جای خود بیرون بیاورید. (توجه: در تمامی خودرو­های سواری دیسک ترمز یا کاملاُ رها است یا با یک پیچ کوچک در جای خود قرار گرفته؛ در این صورت پیچ را باز کنید تا دیسک ترمز رها شود.)
  3. خب در این مرحله شما به راحتی توانسته اید دیسک معیوب را از جای خود بیرون بیاورید. پس از آن دیسک نو را در جای دیسک معیوب قرار دهید و مراحل باز کردن آن را برعکس انجام دهید. تا دیسک و کالیپر در جای خود بسته شوند.

نکته1:پس از طی این مراحل خودروی خود را روشن کنید. چندین بار روی پدال ترمز فشار دهید تا لنت­ها در محل مناسب خود قرار گیرند.

 نکته2: زمانی که ترمزهای خودروی شما داغ هستند رفتن به کارواش یا ورود به گودال آب یا حتی پاشش اندک آب می­تواند باعث تاب برداشتن دیسک شود. به این دلیل شما به محل دیسک نگاهی بیندازید، مشاهده کنید، صفحه فلزی پشت دیسک که برای جلوگیری از پاشش آب به دیسک در پشت دیسک روی ستون کمک فنر نصب شده در خودروی شما وجود داشته باشد و خراب نشده باشد.

نکته3: هنگامی که کالیپر ترمز دیسکی کاسه­ای باز است، یا کاسه ترمز از روی ترمز­های کاسه­ای برداشته شده است اقدام به ترمز گیری نکنید. زیرا باعث می­شود اهرام بندی در ترمزهای کاسه­ای یا پیستون­های پمپ ترمز از جای خود بیرون زده و روغن ترمز خالی شود.که رفع این مشکل، مهارت و دانش بالایی می­خواهد و ممکن است به تنهایی از پس آن برنیاید.

علائم خرابی دیسک ترمز

همان‌طور که گفته شد دیسک ترمز هم به‌اندازه‌ی لنت ترمز در متوقف ساختن اتومبیل نقش دارد و خرابی آن به‌طور مستقیم عمل ترمز گیری را مختل خواهد کرد و به‌قول‌معروف هم پیشگیری بهتر از درمان است و لازم است با بروز برخی نشانه‌ها در حین رانندگی که نشان از خرابی دیسک ترمز هست به تعمیرکار مراجعه شود.

  • شنیدن صدای ناهنجار شبیه به سوت کشیدن هنگام ترمز گیری که نشان از خرابی دیسک ترمز و یا اتمام لنت ترمز هست که البته می‌تواند به دلیل استفاده از دیسک ترمز غیراستاندارد هم باشد.
  • مشاهده‌ی ساییدگی بیش‌ازحد دیسک ترمز و یا کاهش ضخامت و ترک بر روی سطح دیسک ترمز که براثر استفاده‌ی طولانی‌مدت و یا استفاده از دیسک ترمزهای غیراستاندارد پیش خواهد آمد.
  • از دیگر نشانه‌های خرابی دیسک ترمز که باید جدی گرفته شود عبارت‌اند از سفت شدن و لرزش پدال و در صورت بروز نشانه‌های مذکور به تعمیرکار مربوطه مراجعه فرمایید.
  • تأخیر عملکرد پدال و کاهش قدرت ترمز گیری که در این صورت نیاز به وارد آمدن فشار پی‌درپی به پدال ترمز و هم‌چنین فشار بیش‌ازحد آن هست.
  • متمایل شدن خودرو به یک‌طرف هنگام ترمز گیری هست که در اثر عدم تقسیم مساوی نیروی ترمز به چرخه‌ای جلو و عقب رخ می‌دهد و فرمان به سمتی که قدرت بیشتری دارد کشیده می‌شود؛ این امر در اثر نشت روغن ترمز و چرب شدن یکی از دیسک‌های ترمز، مسدود شدن مسیر انتقال روغن ترمز دریکی از چرخه‌ای اتومبیل رخ می‌دهد.

ازآنجایی‌که سیستم ترمز اتومبیل مستقیماً امنیت سرنشینان خودرو را تحت کنترل دارد بایستی هرگونه هشدار که نشان از خرابی آن باشد را جدی بگیرید؛ در صورت نصب دیسک ترمزهای بی‌کیفیت و غیراستاندارد با داغ شدن دیسک ترمز مواجه خواهید شد که در این صورت اگر بلافاصله اقدام به شستن ماشین کنید و یا در برخورد با گودال‌های آب دیسک ترمزتان خیس شود عواقب سنگینی را به دنبال خواهد داشت. هم‌چنین نازک شدن و سایش و تاب برداشتن دیسک ترمز هم از دیگر عواقب استفاده از دیسک ترمز بی‌کیفیت هست.

بنا بر دلایل گفته‌شده و در نظر گرفتن امنیت سرنشینان خودرو لازم است که حتماً قبل از خرید این قطعه، بهترین برند دیسک ترمز را انتخاب نمایید.

همه چیز درباره دیسک ترمز 206

پژو 206 در 6 تیپ مختلف در در ایران تولید می­شود. تیپ­های 2 و 5 از این محصول در ایران از محبوبیت بالایی برخوردار است و تیپ­های 2 و 5 جزء پر فروش­ترین­ها هستند. دیسک ترمز در پژو 206 درهمه تیپ­ها در جلو نصب می­شود، اما دیسک ترمز در تیپ­های 5 و 6 از پژو 206، در جلو و عقب نصب می­شوند. سیستم ترمز در تیپ­های 2 به بالا دارای سیستم ABS است. به دلیل تحریم­ها، ترمز دیسکی در خودرو 206 تیپ 5 از آن حذف شد . به همین دلیل در سال­های جاری، ایران خودرو از سیستم ترمز کاسه ای برای چرخ­های عقب استفاده می­کند. این سیستم بسیار کارآمد است و ترمز­های قوی ایجاد می­کند اما در جاده های یخ زده و لغزنده، به درستی عمل نمی­کند پس باید در این مواقع، دقت کنید تا از بروز خسارت برای ماشینتان جلوگیری کنید.

مشکلات لنت ترمز 206 می­تواند دلایل مختلفی داشته باشد مانند:

  • تمام شدن لنت­ها
  • خرابی پمپ اصلی
  • هوا گرفتن روغن ترمز
  • کم شدن سطح روغن ترمز
  • چرب شدن دیسک و لنت به دلیل نشت روغن و گریس

پس از پیدا کردن دلیل مشکل در لنت ترمز خودروی خود به آن بی توجه نباشید و آن را در اصرع وقت تعمیر یا تعویض کنید.

اگر به هر دلیلی تصمیم به تعویض دیسک ترمز خودروی 206 خود گرفتید. به این نکات، در هنگام خرید دیسک ترمز 206 توجه فرماید:

  1. وزن دیسک ترمز خودروی 206 حدود 10 کیلوگرم است.
  2. قطر دیسک ترمز 206 در محدوده 24 تا 26 سانتی­متر است.
  3. دیسک ترمز در تیپ­های مختلف 206 متفاوت است. برای مثال، تفات قطر دیسک، در تیپ­های 2 و 5 حدود 2 سانتی­متر است.
  4. گذراندن تست­های ایمنی و دارا بودن استانددارهای کیفیت ایزو
  5. استفاده از آلیاژمناسب مانند فولاد و سرامیک
  6. طول عمر و عملکرد بالا
  7. فاقد نویز یا صدا

با توجه به نکات بالا، شما می توانید دیسکی مناسب برای خودروی خود خریداری نماید. البته با توجه به معیار­هایی که برای خرید دیسک ترمز 206 خود در نظر می­گیرید، قیمت های متفاوتی برای این محصول وجود دارد. که  این قیمت با توجه به جنس و شرکت تامین کننده آن متفاوت است. اما می توان این قطعه را در محدوده قیمتی 200 تا 400 تومان خریداری نماید.

با توجه به مطالبی که در مورد خرید دیسک ترمز 206 یاد گرفتید بهتر است، لنت مناسبی نیز برای آن تهیه نماید. لنت ترمز در زمان ترمز گرفتن بر روی دیسک فشرده میشود. اینگونه اصطکاک لازم برای توقف خودرو فراهم می­شود. از این رو اگر لنت ترمز شما کارایی خود را از دست داده هرچه سریع تر آن را تعویض کنید. برای خرید بهترین لنت 206 توجه فرماید که لنت ترمز ترمز عقب و لنت ترمز جلو 206 با هم متفاوت است. از این رو دقت کنید که لنت را برای کدام قسمت لازم دارید. قیمت لنت ترمز پژو 206 از 150 تا بالای 300 هزار تومان است. اما پرداخت قیمت بالاتر برای یک لنت ترمز مرغوب بسیار بهتر از خرید نوع نامرغوب آن است. زیرا ممکن است به سرعت مجددا مجبور به تعویض لنت و اعمال هزینه بیشتر شوید.

ویژگی­های یک لنت ترمز خوب برای پراید

از این رو که پراید پرفروش­ترین خودرو در ایران است، دغه دغه خرید لوازم جانبی آن نیز بیشتر از سایر خودروهای موجود در بازار ایران است. قطعات این خودروی محبوب با نام و برندهای متفاوتی تولید می­شود. از آنجا که پراید چندان خودروی ایمن و استانداردی نیست به همین دلیل برای خرید بهترین لنت ترمز برای پراید باید فاکتورهای زیادی در نظر بگیرید. برخی از ویژگی­های یک لنت ترمز خوب برای پراید عبارت­اند از:

  1. بارز­ترین مشخصه یک محصول قیمت آن است این قیمت باید برای اقشار متوسط و کم درآمد جامعه قابل پرداخت باشد.
  2. باید به فاکتورهای دیگری نظیر شرکت تولید کننده قطعه نیز توجه کنید. از جمله معروف ترین برندهای لنت ترمز ایرانی:  لنت ترمز پارس، لنت ترمز سایپا یدک، لنت ترمز جهان هستند. کیفیت لنت ترمز شرکت­های ایرانی برای پراید بالاتر از برندهای خارجی است. شما می­توانید بسیار ساه و آسان نسبت به خرید لنت ترمز به صورت آنلاین اقدام کنید و درصورت بروز هر کدام از علائم زیر نسبت به تعویض لنت ترمز اقدام کنید.
  • شنیدن صدا هنگام ترمز کردن
  • لرزش پدال ترمز
  • چرب شدن لنت به دلیل نشتی روغن

در صورت خرید از فرشگاه­های انلاین معتبر شما هیج نگرانی از خرید لنت ترمز پراید به صورت آنلاین نداشته باشید.

  1. نوع لنت ترمز، کاسه ای یا دیسکی بودن لنت ترمز
  2. جنس لنت ترمز، انواع جنس لنت ترمزهای موجود در بازار شامل:
  • لنت ترمز ارگانیک

این لنت­ها به دلیل ساختار نرمشان، گیرای بالایی دارند.اما به دلیل عمر کوتاهی که دارند مناسب ترافیک شهری نیستند.

  • لنت ترمز نیمه فلز

این لنت­ها جز رایج ترین لنت­ها است. این لنت­ها در دمای بالا خوب عمل می­کنند و عمر بالایی دارند.

  • لنت ترمز با فلز کم

فقط 20% این لنت ترمزها از فلز تشکیل شده و 80% آن از مواد ارگانیک تهیه شده این لنت ترمزها بیشتر در ماشین­های لوکس و گران قیمت کاربرد دارند.

  • لنت ترمز سرامیکی

این لنت ترمزها از طول عمر و گارانتی بالایی برخوردار اند. در زمان داغ شدن کارایی بالایی دارند به همین دلیل مناسب ماشین­های مسابقه هستند؛ همچنین این لنت ترمزها هنگام سرد شدن یا مرطوب بودن ترمز ضعیفی دارند.

با دقت به موارد بالا می توانید بهترین لنت ترمز را برای پراید خود تهیه نماید. و لطفا فقط به ارزان بودن لنت ترمز پراید توجه نفرمایید. زیرا نمونه­هایی از لنت ترمز ارزان قیمت پراید در بازار موجود است که از جنس آزبست است؛ این ماده ماده ای سرطان زا و خطرناک است.

لنت پژو پارس

برای خرید آنلاین لنت ترمز پژو پارس به این نکات توجه فرماید؛ سپس اقدام به خرید لنت ترمز برای پژو پارس خود کنید.

1.میزان رطوبت در منطقه زندگی 2. الگوی ترافیکی رفت و آمد 3. روبه رو شدن با چاله‌­های آب

توجه به نکات بالا، و توجه به این نکته که قیمت لنت ترمز در همه ماشین­ها یکسان نیست، به شما در خرید بهترین دیسک ترمز و لنت ترمز برای ماشینتان کمک شایانی می­کند. طبیعی است که خرید اینترنتی زمان و انرژی کمتری را از شما عزیزان میگیرد. بنابراین با توجه به میزان مشغله ی افراد و ترافیک بالا، بهترین راه  خرید اینترنتی است.