مجله

9 نشانه ی زمان تعویض دیسک و صفحه پراید

دیسک و صفحه پراید از قطعات مهم و اساسی در انتقال نیرو است و با توجه به اینکه قطعه ای مصرفی بوده و دارندگان این خودرو به دنبال راه هایی برای افزایش طول عمر بیشتر آن هستند و همانطور که میدانید پراید از پرفروش ترین خودرو های ایرانی است و بنابراین می توان گفت که بیشتر از هر خودرویی پراید به چشم می آید و بنابراین بارها شاهد خرابی این خودرو بوده ایم که ممکن است اختلال از دیسک و صفحه ی آن بوده باشد؛ در ادامه شما را با راههای استفاده ی صحیح، افزایش طول عمر و 9 نشانه ی زمان تعویض دیسک و صفحه پراید آشنا خواهیم کرد.

اجزاء تشکیل دهنده دیسک و صفحه پراید

دیسک پراید: دیسک پراید از نوع خورشیدی است و شامل یک پوسته، صفحه چدنی فشاردهنده، پرچ های نگهدارنده و فنرهای خورشیدی است؛ این جزئیات به وسیله ی حلقه های فلزی که بر روی تکیه گاه ها هستند به پوسته متصل شده اند علاوه بر آن از صفحه چدنی فشاردهنده هم بهره مند است که به وسیله ی صفحات فنری فلزی و پرچ های نگهدارنده به پوسته ی دیسک متصل می شود.

صفحه کلاچ پراید: اجزاء صفحه کلاچ پراید شامل توپی هزار خاری، لنت کلاچ، صفحه بالشتک پیچشی و فنرهای پیچشی است؛ بطور معمول صفحه کلاچ دارای 3، 4 و6 فنر پیچشی است که معمولا از دو نوع فنر متفاوت در ساخت َآنها بهره می برند تا عملکرد نرم تری داشته باشند چراکه اگر از یک نوع فنر در ساخت صفحه کلاچ استفاده شود طول عمر کمتری خواهد داشت.

توپی صفحه کلاچ پراید دارای 18 خار است که بر روی شفت ورودی گیربکس قرار می گیرد و در خصوص لنت آن هم باید گفته شود که قطر داخلی و خارجی لنت کلاچ مطابق با اندازه ی صفحه چدنی فشاردهنده ی دیسک است.

وظایف و عملکرد دیسک و صفحه پراید

دو قطعه ی دیسک و صفحه کلاچ پراید از مهم ترین قطعات این خودرو بوده و از جزئیاتی برخوردارند که به صورت مکمل و با یک هدف، سیستمی منسجم و حساب شده را تشکیل داده اند. در اصل وظیفه ی این مجموعه اتصال موتور یا منبع قدرت ماشین به گیربکس بوده و این اتصال به صورت اصطکاک به وجود می آید، بنابراین با اطمینان کامل می توان گفت که عملکرد خودرو شدیدا تحت تاثیر کارکرد دیسک و صفحه است.

در اصل اگر بخواهیم که دقیق تر وظیفه ی دیسک و صفحه را بررسی کنیم باید بگوییم که هنگام حرکت اتومبیل به دلیل تماس دنده ها با یکدیگر در صورتی که راننده بخواهد سرعت خودرو را افزایش دهد باید اتصال دنده ها از یکدیر قطع شود و هیچ اتصالی بین آنها نباشد که این وظیفه ی اصلی دیسک و صفحه است.

عملکرد این سیستم به این صورت است که چنانچه راننده به پدال کلاچ نیرو وارد کند بلبرینگ کلاچ به سمت موتور حرکت کرده و بنابراین مجموعه فنرهای خورشیدی حرکت الاکلنگی انجام داده و باعث می شوند که صفحه ی چدنی فشاردهنده ی دیسک کلاچ به سمت گیربکس حرکت کند، از این رو نیروی عمودی وارد شده از جانب دیسک بر روی صفحه کلاچ حذف خواهد شد که در این صورت نیروی اصطکاک از بین می رود و در نتیجه دیسک صفحه از فلایویل جدا شده و به صورت مستقل و آزاد معلق خواهد ماند و قدرت به صفحه کلاچ و مجموعه های پس از کلاچ ازجمله جعبه دنده منتقل نخواهد شد.

9 نشانه ی زمان تعویض دیسک و صفحه پراید

دیسک و صفحه ی پراید قطعه ای مصرفی است به این معنی که پس از مدتی نیاز به تعویض آن است و در صورتی که نشانه های زیر را مشاهده نمودید بلافاصله باید اقدام به تعویش آن کنید:

  1. ضعف خودرو در سربالایی: در صورتی که حودروی شما کشش قبل را ندارد و نیاز است که با دنده ی سنگین تری حرکت کنید نیاز به تعویض دیسک و صفحه است.
  2. اختلال در دنده1 و دنده عقب: در صورتی که در ترافیک سنگین هستید و خودروی شما خوب جا نرفته و متوجه اختلال در عملکرد آن شدید.
  3. سفت وخشک بودن پدال کلاچ: در صورتی که پدال کلاچ حالت فنری خود را ازدست داده و سفت است.
  4. پرتاب سریع پدال: در صورتی که پای خود را از روی پدال بردارید سریع پای شما را پرتاب کند.
  5. صدای نامتعارف تعویض دنده: در صورتی که دنده را تعویض کنید صدایی نامتعارف خواهید شنید.
  6. عدم شتاب خودرو: در صورت استفاده از خودرو در سربالایی دنده ی ماشین را افزایش داده
  7. لرزش خودرو: در صورت توقف خودرو و قرار دادن آن در حالت دنده 1 در صورت خرابی دیسک و صفحه لرزشی نامتعارف را مشاهده خواهید کرد.
  8. حرکت خودرو در حالت دنده2: در صورتی که خودرو را متوقف کرده اید و آن را در حالت دنده2 قرار داده اید، اتومبیل شما حرکت کند نشان از اختلال در دیسک و صفحه ی آن است.
  9. عدم افزایش سرعت خودرو: در حین حرکت دور موتور افزایش می یابد اما سرعت به نسبت دور موتور افزایش نخواهد یافت.

6 راز افزایش طول عمر دیسک و صفحه

دیسک و صفحه در خودروهایی مورد استفاده قرار می گیرد که دارای گیربکس دنده دستی هستند و در کیفیت رانندگی هم تاثیری چشمگیر دارند همانطور که می دانیم دیسک و صفحه ی پراید وظیفه ی کنترل و انتقال نیروی موتور به جعبه دنده را بر عهده دارد و قطعه ای مصرفی است و بطور کلی عمر مفید آن برای رانندگی های درون شهری 50 تا 60 هزار کیلومتر و برای رانندگی های برون شهری 60 تا 80 هزار کیلومتر خواهد بود و در اصل تحت تاثیر نحوه ی رانندگی و یا ترافیک و… است.

با رعایت مواردی که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد می توانید که عمر دیسک و صفحه کلاچ خود را افزایش دهید و مدت طولانی تری از آن استفاده کیند:

  1. شتاب زیاد: یکی از اعمال مضر برای این قطعه شتاب زیاد است چراکه در این صورت فشار زیادی به مجموعه دیسک و صفحه پراید وارد می‌شود چون دوران بسیار بالایی را باید از موتور به گیربکس منتقل کند.
  2. تنظیم صندلی اتومبیل: با تنظیم صندلی خودرو از وارد شدن فشار بیش از حد به صفحه کلاچ، استفاده ی بیش از حد و وارد شدن فشار به آن اصطهلاک این قطعه به حداکثر خواهد رسید و درنتیجه از وارد شدن فشاری بیش از حد به این قطعه جلوگیری شده و مدت زمان بیشتری می توانید از آن استفاده کنید.
  3. عدم رها کردن ناگهانی پدال خودرو: زمانی که پدال را بصورت ناگهانی رها می‌کنید اتصال دیسک و صفحه بصورت ناگهانی صورت می‌گیرد و فشار زیادی به آن‌ها وارد شده و امکان پاره شدن فنرهای صفحه کلاچ بالا می‌رود و ممکن است شما را دچار دردسر کند.
  4. تعویض دنده ناماسب: در هنگام تعویض دنده باید پدال کلاچ را تا ته فشار دهید تا اتصال کاملا قطع شود بعد عمل تعویض دنده را انجام دهید و در این صورت فشار کتری به دیسک و صفحه وارد می شود. اگر بدون کلاچ دنده را عوض کنید بغیر از دیسک و صفحه به چرخ دنده‌های داخل جعبه دنده هم فشار وارد می‌شود.
  5. فشار بسیار زیاد در سربالایی: زمانی که در سربالایی یا سرازیری حرکت می‌کنید فشار زیادی به دیسک و صفحه پراید وارد می‌شود و اتصال بین موتور و گیربکس را حفظ و کنترل می‌کند.
  6. تعداد زیاد سرنشینان: هر خودرو با توجه به قدرت موتور و میزان استحکام بدنه حداکثر ظرفیت چند نفر مشخص را دارد که باید حتما رعایت شود. چون دیسک و صفحه پراید وظیفه‌ی انتقال و کنترل نیرو را برعهده دارد اگر از این تعداد مشخص بیشتر باشد فشار مضاعفی به این قطعه وارد شده و موجب کاهش طول عمر آن خواهد شد.

تشخیص دیسک و صفحه کلاچ اصل از فیک

همانطور که می‌دانید امروزه تولیدکنندگان و فروشندگان متعددی در سراسر کشور وجود دارند که دیسک و صفحه پراید را تولید کرده و با کیفیت پایین در دسترس مردم قرار می‌دهند اما حایز اهمیت است بدانید که در میان این فروشندگان سودجویانی هستند که محصولات تقلبی با کیفیت های بسیار پایین در اختیار مردم قرار می‌دهند. ما در این بخش قصد داریم شما را با چند نشانه بارز جهت شناسایی محصولات تقلبی از محصولات اصلی آشنا کنیم تا دیسک و صفحه پراید تقلبی را خریداری نکرده و دچار هزینه های گزاف نشوید.

  • سازنده ی دیسک و صفحه کلاچ پراید از درج پرچم کشور خود بر روی بسته بندی محصول خودداری کرده اند.
  • تولیدکنندگان اصلی از درج برچسب های اضافی و فانتزی خودداری می کنند و صرفا محصول خود را با بسته بندی باکیفیت همراه با لیبل اصلی شرکت خود ارائه می کنند.
  • مشاهده ی بوی نامطبوع و نامتعارف از صفحه دیسک نشان از بی کیفیت بودن این قطعه دارد.
  • مطمئن ترین و ساده ترین راه هم خرید از نمایندگی های فروش معتبر است.

سخن آخر

نقش دیسک و صفحه پراید همانطور که گفته شد از اهمیت بالایی برخوردار است و کیفیت و سلامت آن به صورت مستقیم بر روی کیفیت رانندگی شما و سلامت اجزای فنی خودرو و سرنشینان خودرو تاثیر دارد. در همین راستا پیشنهاد می شود در نگهداری و بررسی این مجموعه حساسیت لازم را به خرج دهید و 9 نشانه ی زمان تعویض دیسک و صفحه پراید را جدی بگیرید تا از به بار آمدن هزینه های تعمیر گزاف هم جلوگیری شود.

روژین فیضی

Recent Posts

قبل از خراب شدن ترموستات خودرویتان این مقاله را بخوانید!

همان‌طور که می‌دانید فرایند تولید نیرو با انتشار گرما و بالا رفتن دما همراه است که عدم کنترل…

2 سال ago

تفاوت چراغ 207 مدرن و کروز

چراغ خودرو یکی از مهمترین فطعات هر اتومبیلی محسوب می شود چراکه هم در زیبایی…

2 سال ago

شایع ترین دلایل و علائم خرابی اویل پمپ خودرو خود را اینجا بخوانید

از اجزای اصلی و مهم خودرو، موتور آن می‌باشد که توجه به سالم بودن و…

2 سال ago

10 علت کم شدن آب رادیاتور

کم شدن آب رادیاتور خودرو یکی از مشکلاتی است که اغلب ما با آن مواجه…

2 سال ago

راه های جلوگیری از روغن سوزی

روغن سوزی یکی از مشکلاتی است که ممکن است برای هر خودرویی پیش بیاید. این…

2 سال ago

چراغ پژو 207 و هر آنجه باید راجع به آن بدانید!

می‌دانید که عدم در اختیار داشتن دید کافی در رانندگی منجر به بروز حوادث ناگواری…

2 سال ago