مجله

شایع ترین دلایل و علائم خرابی اویل پمپ خودرو خود را اینجا بخوانید

از اجزای اصلی و مهم خودرو، موتور آن می‌باشد که توجه به سالم بودن و عملکرد درست آن از اهمیت بالایی برخوردار است. یکی از عواملی که به سالم ماندن موتور خودرو کمک می‌کند و طول عمر موتور خودرو به کیفیت آن بستگی دارد روغن موتور می‌باشد. از این جهت آشنایی با روغن موتور و انواع آن و همچنین نحوه عملکرد آن، در انتخاب روغن موتور مناسب به شما کمک شایانی می‌کند.

روغن موتور چیست؟

روغن موتور ها از انواع افزودنی ها و روغن پایه تشکیل می‌شوند. موتور ماشین برای اینکه عملکرد صحیحی داشته باشد به روغن موتور نیازمند است و هرچه طول عمر موتور خودرو بیشتر باشد، روغن موتور مرغوب تری را می‌طلبد. عواملی مانند انتخاب روغن موتور نامناسب، روغن سوزی، تبخیر و یا نشتی روغن، مشکلات آب بندی و سوپاپ ها و فرسودگی رینگ پیستون باعث کاهش روغن موتور می‌شوند. کم بودن روغن موتور باعث داغ شدن بیش از حد ماشین و درنتیجه آسیب به اجزای موتور می‌شود. در حالت کلی اگر روغن موتور مناسبی برای خودرو استفاده نشود، برای جبران آسیب وارده متحمل هزینه های گزافی خواهید شد.

وظایف روغن موتور

روغن موتور که به آن روانکار نیز گفته می‌شود، روغن هایی هستند که برای کاهش حرارت، اصطکاک و سایش بین اجزای موتور که با هم در ارتباط هستند، جلوگیری از تجمع اسید، تمیز کردن و محافظت از توربوها و اجزای مدرن موتور، استفاده می‌شوند. به عبارتی دیگر روغن موتور از طریق پاک کردن آلودگی ها و ذرات ناشی از رسوبات بر سطح موتور و جلوگیری از تجمع لجن غلیظ و مسدود شدن مسیر موتور، از موتور خودرو محافظت می‌کند.

انواع روغن موتور

روغن موتور ها را بر اساس نوع تولید آن ها به سه دسته تمام سنتتیک، نیمه سنتتیک و معمولی تقسیم می‌کنند که در ادامه به بررسی هر یک از آن ها می‌پردازیم:

روغن موتور تمام سنتتیک

این نوع روغن در آزمایشگاه و با مواد شیمیایی تولید می‌شود. روغن سنتتیک باعث می‌شود موتورخودرو با بالاترین توان کار کرده و راندمان مصرف سوخت آن بالا رود. کارایی این نوع روغن موتور بیشتر از انواع دیگر است. اما از معایب روغن سنتتیک می‌توان به بالاتر بودن هزینه آن نسبت به بقیه روغن موتور‌ها اشاره کرد.

روغن موتور نیمه سنتتیک

روغن نیمه سنتتیک ترکیبی از روغن موتور معمولی و روغن سنتتیک است. این نوع روغن ها به خوبی از اجزای مکانیکی خودرو محافظت می‌کنند و کارایی آن ها نسبت به روغن های موتور مینرال بسیار بالاتر است. روغن نیمه سنتتیک نسبت به نوع سنتتیک هزینه کم تری دارد.

روغن موتور معمولی

در روغن موتور های معمولی، پایه اصلی نفت خام است و از ترکیب روغن های پایه هیدروکربن، پلی الفا الفین و پلی اینترنال الفین ساخته می‌شوند. روغن موتور‌‌های معمولی نمی‌توانند از موتور خودرو در برابر سرما یا گرما محافظت کنند و در دماهای بسیار بالا یا پایین کارایی آن ها از دست می‌رود. روغن موتورهای معمولی برای موتورهای با طراحی ساده و موتورهایی که آب بندی آن ها صفر است به کار می‌روند. هزینه آن ها پایین تر از انواع دیگر است اما باید هر 4000 کیلومتر تعویض گردند که به صرفه نیست.

زمان تعویض روغن موتور

در صورتی که عمر روغن موتور به پایان برسد دیگر کارایی لازم را نخواهد داشت، بنابراین باید به صورت منظم سطح روغن موتور را بررسی کنید و در زمان مناسب روغن موتور را تعویض نمایید تا از پیدایش هزینه های گزاف جلوگیری به عمل آید. تعویض روغن موتور زمان مشخصی ندارد و به عوامل مختلفی از جمله؛ تکنولوژی ساخت موتور، نحوه رانندگی با خودرو و نوع روغن موتور مصرف شده بستگی دارد. ولی نشانه هایی برای تشخیص فرا رسیدن زمان تعویض روغن موتور به شما کمک می‌کنند که شامل؛ شنیدن صدای تیک تاک در هنگام روشن شدن موتور خودرو، بالا بودن دور موتور در حالت درجا، شنیده شدن صدای ضربات متوالی از موتور و کم شدن شتاب خودرو و در نهایت روشن شدن چراغ چک، می‌باشد.

تفاوت روغن موتور های خارجی و ایرانی

از جمله تفاوت های روغن موتورهای خارجی و ایرانی می‌توان به عدم کارایی پیمایش بالای روغن موتورهای خارجی به علت شرایط محیطی، آلودگی هوا و همچنین فیلتر با کیفیت پایین، احتمال تقلبی بودن روغن های خارجی و افزایش دو تا سه برابری قیمت در روغن های خارجی نسبت به روغن ایرانی، به دلیل هزینه های حمل و نوسانات ارزی اشاره کرد. علاوه بر این موارد روغن موتور های ایرانی از کیفیت بالایی برخوردار هستند.

مناسب ترین روغن موتور برای خودرو

با توجه به تنوع روغن موتور های موجود، بعضی از افراد در انتخاب روغن موتور مناسب دچار مشکل می‌شوند. از این جهت چند عامل که به شما در این امر کمک می‌کنند را مورد بررسی قرار می‌دهیم:

اولین مورد استاندارد می‌باشد؛ روغن موتور های دارای استاندارد API و رتبه بندی ACEA، از روغن موتور های با کیفیت محسوب می‌شوند. دومین موردی که باید به آن توجه ویژه ای داشته باشید ویسکوزیته روغن موتور است. روغن موتور ها بر این اساس به دو دسته ی سینگل گرید و مولتی گرید تقسیم می‌شوند. یکی دیگر از این موارد روش ساخت روغن موتور است که معدنی، نیمه سنتتیک یا سنتتیک باشد.

شل، توتال و کاسترول جزو بهترین روغن موتور های خارجی هستند. اما وجود نیروهای متخصص ایرانی باعث شده که روغن موتور های ایرانی نیز تمام استانداردهای بین المللی را داشته باشند و از با کیفیت ترین روغن موتور ها باشند.

راه های تشخیص روغن موتور اصل از فیک

مسلما داشتن اطلاعات کافی از برند مورد نظر و خرید کردن از مغازه های معتبر به شما در این امر کمک خواهد کرد. اما نکته ی مهم در این مورد این است که اغلب تولید کنندگان، راه کار هایی را برای تشخیص تقلبی و یا اصلی بودن محصول خود در اختیار خریداران قرار می‌دهند؛ توجه به توصیه های آن ها به شما کمک خواهد کرد. یکی دیگر از نکته های مهم توجه به قوطی های روغن است. چک کردن این قوطی ها از لحاظ این که خش و ضرب خوردگی نداشته باشند، در تشخیص اصلی بودن آن مهم است.

در نهایت باید اشاره کرد که همان طور که وجود خون در بدن انسان ضروری است وجود روغن موتور برای ماشین نیز ضروری می‌باشد. بنابراین باید در هنگام خرید روغن موتور دقت کافی را داشته باشید و خرید خود را بر اساس توصیه های سازنده و یا بهره گیری از راهنمایی های یک کارشناس انجام دهید.

از این جهت کارشناسان مجرب فروشگاه آنلاین ماشین پلاس آماده خدمت رسانی به شما خریداران گرامی هستند. فروشگاه آنلاین ماشین پلاس روغن های موتور مورد نیاز شما را از بهترین و با کیفیت ترین برندها تهیه و در بستری امن و مطمئن و با مناسب ترین قیمت و ضمانت اصلی بودن محصول، برای شما عزیزان ارسال می‌نماید.

 

Mehran.parsa9244

Recent Posts

قبل از خراب شدن ترموستات خودرویتان این مقاله را بخوانید!

همان‌طور که می‌دانید فرایند تولید نیرو با انتشار گرما و بالا رفتن دما همراه است که عدم کنترل…

1 سال ago

تفاوت چراغ 207 مدرن و کروز

چراغ خودرو یکی از مهمترین فطعات هر اتومبیلی محسوب می شود چراکه هم در زیبایی…

2 سال ago

10 علت کم شدن آب رادیاتور

کم شدن آب رادیاتور خودرو یکی از مشکلاتی است که اغلب ما با آن مواجه…

2 سال ago

راه های جلوگیری از روغن سوزی

روغن سوزی یکی از مشکلاتی است که ممکن است برای هر خودرویی پیش بیاید. این…

2 سال ago

چراغ پژو 207 و هر آنجه باید راجع به آن بدانید!

می‌دانید که عدم در اختیار داشتن دید کافی در رانندگی منجر به بروز حوادث ناگواری…

2 سال ago

کروز کنترل چیست و چگونه کار می کند

همه‌ی ما می‌دانیم که روزبه‌روز آپشن های خودرو متنوع‌تر و جذاب‌تر می‌شود و خودروسازان به‌صورت…

2 سال ago